המלכים הנבחרים והתוהו ובוהו בפולין

אחת הסיבות לחוסר היציבות של פולין במאות 16-18 היו האצולה הענקית שלה, למעשה פולין נודעה כמדינה עם הכי הרבה אצילים באירופה. בשנת 1572 מת זיגמונט השני אוגוסט מלך פולין והדוכס הגדול של ליטא, בן השושלת היגלונית. הוא מת ללא ילדים, ומאז נהגה האצולה הפולנית לבחור את המלכים בעצמה. שיטה זו הייתה דומה לשיטה בה בחרו קיסרים בגרמניה, אלא שבגרמניה בחרו תשעה מלכים ונסיכים בוחרים (אלקטורים) בקיסר מתוך עצמם, ואילו בפולין בחרו אלפים של אצילים במלך כלשהו שלא חייב היה להיות פולני, למעשה מהנהגת השיטה בה המלכים נבחרים מרבית מלכי פולין היו זרים. שיטת בחירה זו בהחלט לא תרמה ליציבותה של פולין ובסוף גרמה להעלמותה מהמפה כמדינה עצמאית.
המלך הנבחר הראשון היה הצרפתי אנרי דה וולואה בנו של בנו של אנרי השני מלך צרפת ואשתו (ילידת פירנצה) קתרינה דה מדיצ'י. הוא נבחר תמורת שוחד רב בשנת 1573, אולם ב1574 מת אחיו מלך צרפת שארל התשיעי, והוא מהר לברוח מפולין ולהפוך למלך צרפת אנרי השלישי, מותיר את הפולנים ללא מלך. ב1576 נבחר למלך פולין נסיך הונגרי- אשטבן באטורי, נסיך טרנסילבניה, כדי לחזק את שלטונו נשא את אנה יגלונקה, אחותו של זיגמונט השני. והוא כונה בפולין סטפן הראשון. אולם מהנישואין לא נולד בן מה שלא תרם ליציבות בפולין.
ב15877 נבחר זיגמונד ואזה בנו של יוהאן השלישי, מלך שוודיה למלך פולין זיגמונד השלישי. אמו קתרינה יגלונקה הייתה בת לשושלת המלוכה האחרונה של פולין וליטא, מה שבהחלט תרם לסיכוייו. הוא אפילו יסד שושלת קטנה כאשר שני בניו ולדיסלב הרביעי וקז'ימיז' השני לבית ואזה מלכו אחריו. אלא שהאחרון בהם התפטר ב ב-16 בספטמבר 1668 עזב את פולין לצרפת ושוב הותיר אותה ללא מלך.
ב1669 הפתעה מיכל קוריבוט וישניובייצקי  פולני משני הצדדים נבחר למלך מיכל הראשון. הוא מת יום לפני הניצחון הגדול על העוסמאנים בקרב חוטין ב11 לנובמבר 1673. במקומו נבחר עוד פולני מצילה של אירופה, יאן סובייסקי, מי שבלם את העוסמאנים בשערי וינה. הוא הפך ליאן השלישי. הוא בילה את מרבית שנות מלכותו במלחמות (רובן מוצלחות יש לציין).
אחרי מותו של סובייסקי שוב חזרו אצילי פולין לסורם ובחרו זר למלך פולין הכוונה לאוגוסט מסקסוניה שנבחר למלך אוגוסט השני ולצורך בחירתו המיר דתו מלותרניות לקתוליות. באמצע שלטונו הופל בידי קרל ה12 מלך שוודיה, ומונה במקומו סטניסלב לשצ'ינסקי, נאמנם של השוודים. ואז שוב חזר למלוך. במקביל לשלטונו בפולין כהן גם כנסיך סקסוניה, והעדיף אותה על פני פולין. בנו אוגוסט השלישי כהן גם הוא בתפקיד מלך פולין ונסיך סקסוניה הוא המיר דתו לקתוליות עוד כשהיה נסיך במטרה לעודד את האצולה הפולנית לבחור בו ואכן נבחר ב-1733 למלך פולין. גם הוא כהן במקביל כמלך סקסוניה והעדיף בברור את המדינה הגרמנית.
בשנת 17644 נבחר למלך פולין אציל פולני סטניסלב פונטיאקובסקי. בתקופת שלטונו חולקה ממלכת פולין בידי רוסיה אוסטריה ופרוסיה שלוש פעמים ב-25 בנובמבר 1795 נאלץ להתפטר הוא הועבר לסנט פטרסבורג שם חי בחצרה של הצארית יקתרינה עד מותו. הוא היה למלך פולין האחרון.
1. אנרי מוולואה
2. אשטבן בטורי עם אנה יגלונקה
3. זיגמונד השלישי ואזה
4. מיכל קריבוט
5. יאן סובייסקי
6. אוגוסט השני והשלישי (ציור קיר בדרזדרן)
7. סטניסלב פונטיאקובסקי






תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק