גייזריך מלך הונדאלים והאלאנים


גייזריך (389-477) היה מלך הונדאלים והאלאנים. הוא זכה לאריכות ימים ולשלטון של 50 שנה. גייזריך הצליח להביא את הונדאלים, שהיו שבט גרמאני די זניח שישב בספרד באותה עת, להפוך למעצמה ים תיכונית. את ניצחונו הראשון רשם מול הסואבים. בשנת 428 הוזמן בידי בוניפקיוס המושל הרומי של צפון אפריקה, שקיווה להעזר בכוחם הצבאי של הונדאלים במטרה לממש את שאיפותיו הצבאיות מול השלטון המרכזי. 80 אלף ונדאלים חצו את מיצרי גיברלטר, וגרמו לבוניפקיוס להבין שעשה טעות, כאשר צבאו הובס בידיהם בשנת 430. גייזריך כבש אדמות רבות במרוקו ואלג'יריה של היום. ב11 בפברואר 435 חתם אתו הקיסר הרומי ולנטיניאנוס השלישי הסכם שלום. הרומאים הכירו בשלטונו תחת חסותם על השטחים שכבש. גייזריך מצידו שלך את בנו הונריך כבן ערובה לרומא, לחדול מהתקפות על קרתגו ולהעלות לרומא מס.
בשנת 439 כשהרומאים היו עסוקים במלחמה בגאליה, גייזריך נצל את ההזדמנות וכבש את קרתגו, שהפכה לבירתו. וקרתגו שוב הפכה לאיום על רומא.
גייזריך כבש את סיציליה, סרדיניה, קורסיקה והאיים הבלאריים. הונדאלים הסתמנו כמעצמה ימית וגם עסקו בפיראטיות.
בשנת 442 נאלצו הרומאים להכיר בכיבושיו של גייזריך בכל השטחים שכבש, ולהכיר בו כשליט עצמאי שאינו כפוף לרומא.
בשנת 455 נרצח ולנטיניאנוס בידי אנשי פטרוניוס מקסימוס. גייזריך כבר לא ראה עצמו מחויב לשלום עם רומא. ב31 למאי כוחותיו נחתו באיטליה וצעדו לעבר רומא. האפיפיור לאו הראשון התחנן בפניו שלא יפגע בעיר,גייזריך הסכים, על אף שהיה שייך לכנסייה האריאנית ולא היה כפוף לאפיפיור. לאו פתח את שערי העיר בפניו. הונדאלים בזזו זהב וכסף רב בעיר, אך לא גרמו להרס רב, למרות זאת בעקבות הפלישה נוצר המונח "ונדליזם". בנוסף על כך הונדאלים לקחו אתם בני ערובה מהאצולה הרומית לפרק זמן של 10 שנים. כולל ליקיניה אאודוקסיה, אלמנתו של ולנטיניאנוס, ושתי בנותיו אאודוקיה ופלקידיה. אאודוקיה חותנה עם בנו הונריך, לאחר שממילא הייתה מאורסת לו בעקבות ההסכמות עם הקיסר ולנטיניאנוס משנת 442.
בשנת 468 היה ניסיון משותף של שתי האימפריות הרומיות, שסבלו רבות מהפירטים הונדאלים, לגבור על גייזריך. הצי והצבא הרומיים המשותפים, בפיקוד הקיסר הביזנטי לעתיד בסיליקוס תקפו את הונדאלים בכף בון (כיום בטוניסיה). לפי פרוקופיוס מנה הכוח מאה אלף אנשים, שגויסו מכל רחבי אגן הים התיכון. גייזריך שלח 500 ספינות ואבד 340 מספינותיו, אולם הוא הצליח להטביע 600 ספינות רומאיות. הרומאים נאלצו לסגת. גייזריך נותר שליט מערב הים התיכון עד יום מותו, מגיברלטר ועד טריפוליטניה. מעודד מנצחונו ניסה לארגן פלישה ליוון אך כשל במשימתו, לא לפני שלקח 500 בני ערובה בזקינתוס, קצץ אותם לגזרים והשליך לים. בשנת 474 כרת ברית שלום עם האימפריה הרומית המזרחית.
ב -25 בינואר, 477, הוא מת בבית קרתגו.
תמונות:
1. מטבע של גייזריך
2. הונדאלים נוחתים בצפון אפריקה
3. הקיסר הרומי ולנטיניאנוס השלישי
4. ציור של קרל בורילוב המראה את ביזת רומא בידי הונדאלים... כולל מנורת בית המקדש

לפוסט בפייסבוק



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק