איך המלך העכביש מנע מלחמה

לואי ה-11 "העכביש" מלך צרפת, נודע כמלך שהעדיף את הדיפלומטיה על המלחמה, ואם בכל זאת צריך להלחם לדאוג שבני בריתו ילחמו בשבילו ולא צרפתים. באמצעות הדיפלומטיה הצליח לואי ה11 למנוע את חידושה של מלחמת מאת השנים.
ביוני 1475 נחת אדוארד הרביעי מלך אנגליה יחד עם צבא של 16,000 חיילים בקאלה שבצרפת במטרה לכבוש מחדש את השטחים אותם אבדה אנגליה במלחמת מאת השנים שהסתימה בשנת 1453 (אחרי 116 שנים!).
לואי העדיף לא להתנגד צבאית לפלישה האנגלית ופנה למישור הדיפלומטי.
לפי האגדה כדי לרכך את האנגלים שהתכוננו למלחמה, קבלו הצרפתים את הצבא הצרפתי בסעודה מפוארת של מזון משובח ואלכוהול.
בסופו של דבר ב29 לאוגוסט אותה שנה, נחתם ההסכם בין המדינות לואי ה11 הסכים לשלם לאנגלים תשלום חד פעמי של 75,000 כתר ולהעלות מס שנתי של 50 אלף. בתמורה להפסקת אש של שבע שנים, סחר חופשי בין שתי המדינות. בנוסף על כך תמורת כופר של 50 אלף כתר תשוחרר מלכת צרפת מרגרט מאנז'ו שהייתה בשבי אדוארד. בנוסף על כך התחיבו שני המלכים לסייע זה לזה צבאית במידה ומרד יפרוץ נגד מי מהם. בנוסף התחייבו המלכים שהדופין (יורש העצר) של צרפת שארל (לימים המלך שארל השמיני) ישא לאישה את אליזבת' מיורק בתו של מלך אנגליה כשיגיעו לגיל נישואים. בפועל הנישואים הללו לא מומשו ואליזבת' התחתנה עם הנרי השביעי טיודור שיהפוך למלך אנגליה. בנוסף על כך הצרפתים התחיבו לקצבה כספית קבועה וגבוהה לכמה מבכירי האצולה האנגלית. עניין התביעה האנגלית על הכתר והשטחים הצרפתיים לא יושב ולמעשה עד ראשית המאה ה-19 אחד מתאריו של מלך אנגליה היה גם מלך צרפת.
תמונות:
1. לואי ה11
2. אדוארד הרביעי
3. הצבא האנגלי נהנה מהסעודה שהגישו לו הצרפתים, ציור של פול לאוגר


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק