קרב אנדרסוס

החמדנים היו שושלת ערבית שמרכזה בעיר חלב. בשנת 945 החליט האמיר החמדני סיף אל דאולה לפשוט לשטחי האימפריה הביזנטית באנטוליה, היא טורקיה האסיאתית של ימינו. מאז היו סדרת עימותים צבאיים בין הביזנטים לחמדנים. בחלקם ניצחו אלה ובחלקם אלה.
בשנת 960 החליט סיף אל דאולה לפלוש לשטחים באנטוליה, אותם כבשו הביזנטים מחדש. הוא נצל את העובדה, שמפקד הצבא (הקיסר לעתיד)  ניקפורוס פוקאס יצא למלחמה נגד האמירות הערבית באי כרתים (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=630194190468454&id=477237389097469) והקיסר רומאנוס השני היה עסוק במלחמה נגד הונגריה.
מי שהופקד על המשימה היה אחיו הקטן של ניקופורוס פוקאס, לאו פוקאס.
כוחותיו של סיף אל דאולה התקדמו עד למבצר הביזנטי בחרסיאנון, טבחו בחיל המצב שלו ולקחו שבויים. בנוסף על כך זרעו ביזה והרס בישובי האזור. הוא פנה לפנות חזרה לחלב.
בינתיים הסטרטגוס הביזנטי קונסטנטינוס מלינוס כבש את מעבר ההרים הצר קילנדרוס בהרי הטאורוס. הכוחות הביזנטיים הסתתרו בהרים שסביב המעבר, ובמצודה הסמוכה לו.
ב-8 לנובמבר 960 נכנס הצבא החמדני למעבר. כשנכנס החלוץ התקיפו אותם הביזנטים בנשק ובגזעי עצים וסלעים שזרקו עליהם. רבים מהם נהרגו. סיף אל דאולה ברח על סוסו בעור שיוניו, לפי האגדה כדי להגן על עצמו זרק במסלולו מטבעות זהב וכסף כדי לעכב את הרודפים. הביזנטים שחררו את כל השבויים הנוצריים ולקחו לעצמם את האוצר העצום שסיף אל דאולה שדד. רבים מבכירי החמדנים נהרגו או נפלו בשבי, בהם הקאדי של חלב אבו אל חוסין אל רקקי. כמו גם המפקדים הבכירים, חמדי בן נמוס ומוסא סאיה ח'אן. בנוסף על אלה כותבים כמה כרוניקאים טוענים שבקרב נפלו בשבי הביזנטים שני בני דודיו של האמיר אבו-אשחיר ואבו-פיראס אל-חמדני, אך ככל הנראה מדובר בטעות, והשנים נפלו בשבי הביזנטים בקרבות אחרים.
הקרב שנודע בשם קרב אנדרסוס נחגג במצעד ניצחון בהיפודרום בקונסטטנטינופול.
תמונות:
1. קרב אנדרסוס מאת גוזפה ראווה
2. הקרב מתוך כרוניקת סקילצס
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק