איבן מרדניש אל ריי לובו

אבן מרדניש (1125-72) המכונה אל ריי לובו, נולד בעיר פניסקולה למשפחה ספרדית שהתאסלמה, בתקופת שלטון שושלת המורביטון על אל אנדלוס, היא ספרד המוסלמית. בשנת 1143 מת האמיר עלי בן יוסוף, ושלטון שושלת המוראביטון החל להחלש. מלכים נוצריים כמו אלפונסו השביעי מלך לאון החלו לנגוס בשטח המדינה, וגם שליטים מוסלמיים חדשו את המדינות המוסלמיות העצמאיות שכונו טאיפה, כיוון שהמורביטון אחדו את אל אנדלוס אחרי שכבר הייתה מחולקת לטאיפס כונתה תקופה זו תקופת הטאיפס השניה. אחד משליטים אלה היה אבן הוד אלמוסתנסיר, שכונה בידי הנוצרים בשם זפאדולה. הוא היה צאצא לשליט טאיפת סרגוסה, לפני שנכבשה בידי המוראביטון בשנת 1110. בשנת 1144 הוא השתלט על מורסיה והפך לווסאל של אלפונסו השביעי. שנתיים אחר כך הוא נרצח בידי אבירים נוצרים, ומי שתפס אחרי תקופת אי סדר בה התחלפו מספר שליטים את השלטון במורסיה היה אבן מרדניש.
כותבים מהתקופה מספרים שאבן מרדניש לא היה מוסלמי "טוב", הוא התלבש בלבוש נוצרי, צבאו הורכב מחיילים נוצרים מאראגון, נווארה וקטלוניה. האסלאם שלו היה שייך לאסכולה המאלכית, שנחשבת לאסכולה מקלה באסלאם הסוני, בעקבות כך היו לו עימותים עם המוראביטון ועם יורשיהם שושלת המוואחידון, שדגלו בסונה יותר טהרנית. הוא העדיף ברית עם מדינות איבריות נוצריות, וחסות סמלית של הח'ליפות בבגדד, מאשר כניעה למווחידון והמורביטון הצפון אפריקאים בהם ראה פולשים. מלבד אלפונסו השביעי בן בריתו המרכזי היה חותנו שליט חאאן, אבראהים בן אחמד המכונה אבן מוצ'יקו.
 בשנת 1149 אבן מרדניש נצל את פלישת המוואחידון לספרד, ונסיגתם של המוראביטון, כדי לנסות להשתלט על העיר החשובה בחצי האי האיברי סוויליה, הוא פתח במצור על העיר, אולם עבד אל מומין, שליט המוואחידון הגיע עם כוח צבאי עדיף מצפון אפריקה, והסיר את המצור מעל העיר.
בשנת, 1159 הוא כרת ברית עם הממלכות הנוצריות של חצי האי האיברי ועם המדינות האיטלקיות של פיזה וגנואה, אחרי עשר שנות רגיעה הוא פתח במסע כיבושים חדש בחצי האי האיברי. יחד עם אבן מוצ'יקו ובסיוע של חיילים נוצרים רבים הוא כבש את אובדה, באאסה, אסיחה וקרמונה. אבל מטרתו האמיתית הייתה כיבוש הערים החשובות קורדובה, וכמובן בירת המוואחידון בספרד סוויליה. אלא ששוב עבד אל מומין, שנהנה מסיוע של חיילים שהגיעו מצפון אפריקה גבר עליו. ואבן מרדניש נאלץ לסגת.
בשנת 1161, אבן מרדניש נצל את העובדה שעבד אל מומין שהה עם צבאו בצפון אפריקה, והשתלט על גרנדה, הוא נהנה מסיוע של תושבי העיר, כולל היהודים שסבלו מרדיפות תחת המוואחידון. בשנת 1163, עבד אל מומין מת, ומי שירש אותו היה בנו יוסוף אבו יעקוב, שהיה קודם לכן מושל סוויליה.
אבן מרדניש נצל את המצב הפוליטי החדש ושוב פתח במצור על קורדובה וסוויליה, אלא ששוב הוכח יתרונם של המוואחידון, שנהנו מכך ששלטו גם בצפון אפריקה, ואכן כוח עצום מצפון אפריקה נחת בחצי האי האיברי, וכוחותיו של מרדניש שוב נסוגו. אבן מוצ'יקו לא מנע מכוחות המוואחידון להתקדם דרך שטחו, ובעקבות כך זכה לטינה מצד מרדניש. גם המדינות הנוצריות לא סייעו לו, ממלכת אראגון הפרה את הברית אתו, ואילו ממלכת קסטיליה, סבלה מאי סדר פנימי אחרי מותו של אלפונסו השביעי ועליית המלך הילד אלפונסו השמיני. המוואחידון פלשו למורסיה ובזזו אותה, ולמעשה גורלו של אבן מרדניש היה תלוי על בלימה. מי שהציל אותו, בלי להתכוון היו הפורטוגזים, שתקפו את המוואחידון בבדחוז, ואלצו אותם לעזוב לעת עתה את שטחיו של מרדניש.
בשנת 1169, בן בריתו לשעבר אלפונסו השני מלך אראגון תקף אותו מצפון ואילו המוואחידון לחצו עליו מדרום. אבן מוצ'יקו נצל את מצבו ואלץ אותו להעביר לו את הטירות וילצ'ס ואלקרס, כתנאי לחידוש הברית. אולם כל זה לא עזר מול המוואחידון. בשנת 1171 נפלה חאאן של אבן מוצ'יקו,  אחריה נכבשו ולנסיה ולורקה. רק מורסיה של אבן מרדניש נשארה לבדה. אולם הוא היה מרושש כלכלית וחיל שכירי החרב עזב אותו. בשנת 1172, אבן מרדניש מת, ויורשיו העבירו את השלטון במורסיה למוואחידון.
תמונות:
1. ציור מודרני של אבן מרדניש
2. פסלו של עבד אל מומין בטלמסן שבאלג'יריה
3. מסגד שעבר הסבה לכנסיה בסוויליה
4. מטבע שנטבע בידי אבן מרדניש
5. אלפונסו השביעי מלך לאון

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק