ספר הבישול של א- טוג'יבי

אבן רזין אל טוג'יבי (1227-1293) נולד בעיר מורסיה שבספרד למשפחה מוסלמית אנדלוסית מיוחסת. בשנת 1247 הוא ומשפחתו נאלצו לעזוב את האזור שנכבש בידי הנוצרים וברחו לצפון אפריקה. ספינתם הגיעה תחילה לעיר ביג'איה- כיום באלג'יריה. בתופת שלטונו בביג'איה הוא שמש כסופר בחצרם של השליטים המקומיים מהשושלת החפצית. בשנת 1259 עזב את ביג'איה והתיישב בעיר תוניס. בתקופת שהותו בתוניס הוא כתב כתבים רבים בנושאים שונים כמו היסטוריה וספרות. אולם הספר היחיד שלו ששרד הוא הספר "פצ'אלת אלח'ואן פי טיאבאת א- טעאם וא-לאואן" ספר בישול שכלל  475 מתכונים מהבישול הערבי האנדלוסי והצפון אפריקאי העילי, שפרושים על פני כ-600 עמודים. במהלך הספר הוא מרבה לשבח את מולדתו שהולכת ונכבשת בידי הנוצרים- למעשה זהו הספר שמשקף בצורה הטובה ביותר את הידוע לנו על הבישול של ספרד המוסלמית.
בין המתכונים שניתן למצוא בספר:
חצילים שלמים קלופים עם גבינה מגוררת, שום, שמן זית ואגוזים קצוצים.
מג'בנאת- כדורי סולת ממולאים בגבינה- מתכון שקיים עד היום בווריאציות שונות. הוא ממליץ להכין אותם כדרך האנדלוסים עם קינמון צילון,  זרעי אניס וסוכר- ולא טבולים בדבש כדרך שאר הערבים.
הספר כולל גם מתכון של גזר מושחם בשמן זית עם חומץ וזרעי קימל. מספר עותקים של הספר שרדו ולאחרונה נתגלה עותק שכלל עמודים שהיו חסרים בשאר העותקים האחרים (מהם מגיע המתכון של הגזר).
העמוד בתמונה לקוח מעותק שנמצא בספריה הלאומית של קטאר והמתכון שמוצג בו הוא של קציצות מבשר ארנב.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק