מקורה של משפחת זוארץ

בצפון אפריקה הייתה שליטתם של העוסמאנים די רופפת. שושלות של שליטים נהלו מדיניות עצמאית למדי. אחת משושלות אלה הייתה שושלת קרמנלי- שושלת ממוצא טורקי שהחזיקה בתואר הדיי של טריפולי שבלוב במשך דורות. כמו מקומות רבים בצפון אפריקה הייתה טריפולי מרכז לפיראטיות ולסחר בעבדים שהפיראטים שבו. בין השנים 1790 ל-1800 נלכדה ספינה שיצאה מליבורנו שבאיטליה בידי פיראטים מטריפולי. בין נוסעי הספינה היה סוחר יהודי הולנדי ממוצא פורטוגזי ושמו משה סוארז דה לה פניה. הפיראטים נשלחו מטעם הדיי של טריפולי באותה תקופה יוסוף קראמנלי פאשה. סוארז הובא לטריפולי, שם נודע לקהילה היהודית, שיש יהודי השבוי בידי הפיראטים, ועומד למכירה כעבד. הקהילה החליטה לקיים את מצוות פדיון שבויים ומשה סוארז דה לה פניה שוחרר. זמן קצר לאחר מכן הוא נשא לאישה את אסתר בתו של רב הקהילה רבי אהרון ותורי. משה זוארץ דה לה פניה המשיך לעבוד כסוחר ופתח את מסחרה של טריפולי עם אירופה. צאצאיו הפכו לאחת מהמשפחות היהודיות טריפוליטאיות החשובות והענפות ביותר- משפחת זוארץ.
 ובאשר ליוסוף קרמנלי פאשה- הוא העז לשדוד ספינות אמריקניות, והסתבך במלחמה עם ארצות הברית בה הובס, וכך הגיעה לסיום הפיראטיות של טריפולי.
בתמונה יוסוף קרמנלי פאשה עם קצין הצי האמריקני קפטיין ביינברידג'

תגובות

  1. הרב שפדה את משה לפי מקורות אחרים (ראה בפנקס הקיהלות לוב )היה הרב בנימין ואתורי ויאלו הרב הארון אתורי אינו מוזכר ברשימת רבני לוב למעט במקור אחת שהוא היה חמו הזקן של הרב יעקוב רקח ,

    השבמחק

הוסף רשומת תגובה

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק