רניירו גרימלדי

 רניירו גרימלדי (1267/72-1314) היה מדינאי, פיראט ואדמירל גנואזי צרפתי. נולד בגנואה או לפי מקורות אחרים בניס שהייתה אז תחת שלטון גנואה.

במאבק בין הסיעות גואלפים וגיבלינים, שקרע את מדינות  איטליה, תמך גרימלדי בגואלפים. בשנת 1293 בהיותו קפטין של ספינה הצליח ללכוד ספינה לייד מסינה.

בשנת 1295 השתלטו הגיבלינים על גנואה, וגרימלדי נאלץ לעזוב אותה כמו שאר הגואלפים.  בשנת 1296 הוא רכש על חשבונו ספינה שפעלה בים הטירני וערכה מדי פעם פשיטות על ניס.

בשנת 1297 הוא השתלט על המצודה במונקו. לפי האגדה זה נעשה על ידי תרגיל ערמומי. סבו פרנצ'סקו גרימלדי, שהיה אציל חשוב בגנואה, רצה להשתלט על המצודה. הוא שלח את רניירו גרימלדי, ואת בן דודו שנקרא גם הוא רניירו גרימלדי, בראש כוח, כאשר הם מחופשים לנזירים פרנציסקנים. מגיני המצודה נתנו להם להיכנס, וכך השתלטו עליה- הייתה זו דריסת הרגל הראשונה של שושלת גרימלדי במונאקו- בה שושלת גרימלדי שולטת גם בימינו. ב- 23 ביולי 1298 הטיל שארל השני מאנז'ו מלך נפולי, בן סיעת הגיבלינים, מצור על מצודת מונאקו, תחילה המצודה עמדה במצור, אך בסופו  הוא נאלץ להיכנע ולמסור את המצודה למלך נפולי  ב- 11 באפריל 1301. מונאקו הפכה  שוב לגיבלינית רניארו פוצה בסכום של כ 6000 לירות וחזר לפעול מגנואה. בשנים הבאות רניירו גרימלדי הפך להיות קונדיטייר- כלומר שכיר חרב, עבור פיליפ היפה מלך צרפת. הוא התקדם עד מהרה בצי הצרפתי   1304 הוא הביס בקרב זירקזי צי פלמי בפיקודו של הרוזן דה נאמור. בעקבות כך מונה בידי מלך צרפת לאדמירל של הצי. הוענק לו מענק שנתי של אלף לירות. כאדמירל הוא מונה להיות סניור הטירה בקאן סור מר, טירה מלכותית בווילנב דה וב וגם ברונות של סן דמיטריו קורונה בקלבריה שבדרום איטליה. נסיון שתוף פעולה בינו לבין הוונציאנים נכשל בגלל שהם ראו בו עדיין פיראט. בשנת 1307 הוא חזר לגנואה, וכעבור שנה מונה למפקד הצי של יריבו לשעבר שארל מאנז'ו מלך נפולי, בחצרו העביר את שנות חייו האחרונות. בשנת 1312 הוא קבל את הפיקוד צי של נאפולי והביס את הצי של פיזה בקרב מלוריה. בנו קרלו גרימלדי הצליח להשתלט בשנת 1331 מחדש על מצודת מונקו אותה נאלץ אביו לעזוב, ולמעשה הפך לשארל הראשון ממונאקו, מייסד שושלת הנסיכים ששולטת שם עד היום.

תמונות:

1. רניירו גרימלדי

2. שרל מאנז'ו מלך נפולי

3. שארל הראשון גרימלדי ממונאקו

4. פיליפ הרביעי היפה מלך צרפת

5. סגנונות בניה גואלפי וגיבליני באיטליה מתך אנציקלופדיה תרבות

לפוסט בפייסבוק






תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק