ישובים בשם אלכסנדריה

במשך 13 שנים בלבד בשנים 336-323 לפני הספירה כבש אלכסנדר מוקדון שטח עצום באסיה ובמצרים. בכל רחבי ממלכתו הוא יסד ערים שנקראו על שמו,  ערים אחרות נקראו על שמו בסמוך למותו או ששמן של ערים שונה לשמו. ככל הנראה מדובר בערים בשטחים שנכבשו בהם התיישבו חיילים מצבאו של אלכסנדר. פלוטרכוס טוען ששבעים ערים נשאו את שמו של אלכסנדר, אך ככל הנראה מדובר במספר מוגזם. 
הנה כמה מהערים שנקראו על שמו, חלקן נושאות את שמו עד היום, אחרות נושאות שמות אחרים.
אלכסנדרופוליס- עיר שנוסדה עוד לפני שאלכסנדר מוקדון הפך לאלכסנדר הגדול, ולמעשה עוד לפני שהפך למלך בשנת 340 לפני הספירה. חורבותיה שוכנות סמוך לעיר סנדנסקי שבדרום מערב בולגריה.
אלכסנדריה טרואס- נוסדה בשנת 334 לפני הספירה, אך קבלה את השם אלכסנדריה רק ב-301 בידי יורשו של אלכסנדר ליסימכוס. השם טרואס מגיע ממיקומה בחצי האי טרואס- הוא חצי האי ביגה- על ים מרמרה לא רחוק מטרויה, בטורקיה של ימינו (תמונות1-3). 
אלכסנדריה על הלטמוס- ככל הנראה העיר אלינדה במחוז איידין בטורקיה של ימינו, נוסדה כמושבה צבאית בשנת  333 לפני הספירה.
אלכסנדרטה- נוסדה בשנת 333 על שפת הים התיכון, בדרום מזרח טורקיה של ימינו, ומעניקה את שמה למחוז שקרוי בשפות המערב אלכסנדרטה עד היום. סוריה טוענת לבעלות על המחוז שבערבית נקרא איסכנדרון.
אלכסנדריה של מצרים: בלי ספק המפורסמת ביותר בין הערים שנקראות אלכסנדריה נוסדה בשנת 331 לפני הספירה והפכה לאחת הערים ההלניסטיות החשובות בהיסטוריה והעיר הגדולה בעולם. נקראת בערבית איסכנדריה (תמונה 4 מתוך אנציקלופדיה תרבות שחזור אלכסנדריה בסביבות 200 לפני הספירה, תמונה 5 תאטרון יווני באלכסנדריה).
אלכסנדריה אריאנה: נוסדה בשנת 330 לפני הספירה במקום בו שכנה ארטקואנה בירת אריה כיום מוכרת כעיר הראט שבאפגניסטן (תמונה 6).
אלכסנדריה פרופתסה: השם אלכסנדריה נוסף בשנת 330 לפני הספירה לעיר שנקראה פרופתסה, שהייתה בירת מחוז דרנגיאנה של האיפריה הפרסית האחמנית, כיום ידועה כעיר פראח באפגניסטן.
אלכסנדריה ארכוסיה: קבלה את שמה בשנת 330 לפני הספירה ככל הנראה קודם נודעה כעיר האחמנית קפיסקניש, ידועה כיום כקנדהאר שבאפגניסטן.
אלכסנדריה קווקזיאנה: הוקמה בשנת 329 לפני הספירה  על העיר האחמנית קפיסה מול הרי הינדו כוש לא רחוק מקבול באפגניסטן של ימינו, ההרים הזכירו ליוונים את הרי קווקז וכונו על שמם. יורשי אלכסנדר העבירו אותה בעסקת חליפין למך ההודי צ'נדרגופטה מאוריה, תמורת 500 פילי מלחמה בשנת 303 לפני הספירה (תמונה 7).
אלכסנדריה אסכטה: פרוש שמה הוא הרחוקה ביותר, והיא הנקודה הצפונית ביותר באימפריה של אלכסנדר על נהר היקסרטס (כיום נהר סיר דריה) ולפני כן של האימפריה האחמנית הוקמה בשנת 329 לפני הספירה, כמוצב הגנה מול הסקיתים והסוגדים. כיום נודעת בשם חוג'נד, העיר השניה בגודלה בטג'יקיסטן.
אלכסנדריה אוקסיאנה: נקראת על שם נהר האוקסוס (כיום נהר אמו דריה) בשנת 329 לפני הספירה, והייתה במשך 200 שנה העיר המזרחית ביותר של העולם היווני. נקראת כיום בשם איי חנום, ושוכנת בשטח אוזבקיסטן של ימינו(תמונות 8-9).
אלכסנדריה מרגיאנה: כיום העיר מרי שבטג'יקיסטן, נודעה בהמשך בשמות אנטיוכיה מרגיאנה ומרוו.
אלכסנדריה בוכפלוס: העיר לה קרא אלכסנדר על שם סוסו האהוב במחוז פונג'ב, בקרבת העיר הפקיסטנית ג'לום של ימינו.
אלכסנדריה ניקאה: אלכסנדריה של הניצחון, הוקמה במה שהיום פקיסטן ככל הנראה לכבוד נצחונו של אלכסנדר בקרב על נהר הידפסס על המלך פורוס בשנת 326 לפני הספירה.
אלכסנדריה על היפאסיס: כיום על נהר באס במחוז פונג'ב בפקיסטן של ימינו, שוכנת ככל הנראה בנקודה בה אלכסנדר הפסיק את כיבושיו והחל לחזור מערבה.
אלכסנדריה אן אינדו פוטאמו: אלכסנדריה שעל נהר האינדוס נוסדה בידי אלכסנדר בשנת 325   לפני הספירה, כדי ליישב בה עשרת אלפים איש מחייליו ומהמקומיים. כיום העיר אוץ' שריף במחוז פונג'ב בפקיסטן.
אלכסנדריה רמבקיה:  נוסדה בשנת בשנת 325   לפני הספירה כיום העיר בלה במחוז בלוצי'סטן בפקיסטן על נהר האינדוס.
אלכסנדריה קרמניה: נוסדה בשנת 324 במחוז קרמן באיראן של ימינו כיום נודעת כגולשקרד.
אלכסנדריה סוסיאנה: נוסדה באביב 324 לפני הספירה בידיאלכסנדר על גדות נהר חידקל על בסיס הישוב הפרסי דורין, לא רחוק מהעיר בצרה בעירק של ימינו, סמוך מאוד למות של אלכסנדר בשנת 323 לפני הספירה

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק