סלאמת גיראי ח'אן מעניק זכויות ליהודים

הצהרתו של הח'אן הטטארי של קרים סלאמת גיראי הראשון לגבי היהודים החיים בקירק יר (כיום צ'ופוט קאלה) שבחצי האי קרים, מספטמבר  1608.
" אני, אבי הניצחון הלוחם, סלאמת גיראי ח'אן, מהאולוס הגדול אומר: לכל גובי המיסים, החל מאהמט פאשה ביי, גובי המסים במצודה העליונה של קירק יר, סיידים (אנשים המיוחסים לנביא מוחמד), המופתי  ומורי דת, קאדים, שייח'ים, סופים, למזכירים ונושאי המשרות, יסאולים (קצינים) ומושלים, משיטי סירות, עובדי גשרים, בזיארים, נוסעים ומדריכים. בכל  מקרה של עובדי החצר, הכל בהתאם לתקנת  המחוזות. תנו ליהודים,   אבות וסבים, שקבלו לאורך כל הזמנים את הצו הזה,  האנשים היהודיים שגרים וחיים במצודה העליונה של קירק יר- הוג'ה ברכה אוגלו, משה הוג'אקי אוגלו, ישי הוג'אקי אוגלו, רבי יעקב אוגלו, שמריה אוגלו, קורט בבאקי אוגלו, קייקצ'י-רבי-קארט-שמואל-אוגלו ואחרים. ובאופן כללי כל היהודים האחרים בני העם היהודי. אבותינו הגדולים ואחינו הבוגרים מנוחתם עדן- האדג'י גיראי-חאן, נור-דוולט-ח'אן מנגלי-גיראי-ח'אן, מהמט-גיראי-ח'אן, סאדת-גיראי-ח'אן, סאהיב-גריי-ח'אן, והורינו דבט-גראי-ח'אן, וח'אנים אחרים, יהי טובו של אללה על כולם, העניקו את הצווים  בעלי התוקף הרב ביותר עם נישאן (עיטור) כחול וחותם אדום- טרהאן ותעודות המקנות זכויות. תוכנם האדיב אומר שכל היהודים החיים במצודה העליונה של קירק אר הם טרהאנים- פטורים מגיוס (לעבודות ציבוריות), מניכוי מכסים, על הסחורה ומשלח היד משימוש בבתיהם לצרכי הצבא, מגיוס הסוסים והבקר שלהם לצרכי המדינה.
סאהיב גיראי ח'אן ז"ל נתן צו רחום ובצו נאמר שמעתה הביים של מצודה אינם גובים מהיהודים דמי יציאה מהמצודה". עד כה הח'קאנים (ח'אנים) הגנו עליהם בדרך הזו ולרוב פטרו אותם ממסי המדינה".
תמונות:
1. קטע ממצודת צ'ופוט קאלה
2. מטבע של סלאמת גיראי הראשון
,

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק