בניאס

תמונות שצילמתי באתר הארכיאולוגי בניאס האתר נבנה במקור כמקדש לאל הכנעני בעל גד ובהמשך לאל היווני- רומי פאן ממנו מגיע השם המקורי פניאס. פיליפוס (מת 34 לספירה) בנו של המלך הורדוס שהיה טטרארך הבשן בנה שם עיר מפוארת שנקראה קיסריה פיליפי על שמו ועל שם הקיסר אוגוסטוס. מלך יהודה האחרון אגריפס השני משושלת הורדוס שינה את שמה שוב לנירוניאה על שם נירון קיסר רומא ובנה בה לעצמו ארמון מפואר (תמונות 1-9)
בתוך הארמון נמצאו גם שרידיו של בית כנסת מפואר (תמונות 10-13). באתר נמצאים גם שרידיה של כנסיה ביזנטית מן המאה 5-6 לספירה (תמונות 14-15). באתר נמצא גם מגדל פינה  (תמונה 16 )שראשיתו נבנתה בתקופה הרומית והביזנטית (מאות 3-6) בתקופה הצלבנית (מאה 12)  בתקופה האיובית (מאה 13) ובתקופה העוסמאנית (מאה 19).
המקום בזכותו האתר קבל את שמו פניאס הוא מתחם המקדשים של האל פאן שנבנה החל מהמאה הראשונה לפני הספירה ושמש עד השתלטותה הסופית של הנצרות במאה השישית. האתר כלל מקדשים לא רק לפאן אלא לקיסר אוגוסטוס לזאוס ולאלים נוספים (שחזור המתחם בתמונה 17). רחבת האל פאן והנימפות  מן המאות הראשונה לפני הספירה עד הראשונה לספירה, היא אחד המקומות המרשימים במתחם המקדשים והיא כוללת גומחות חצובות בסלע בסגנון פטרה שמוקדשים לאל פאן ולנימפות (תמונות 18-22). מקדש זאוס נבנה בתקופת הקיסר טריאנוס בשנת 168 וכלל במקור פסל של זאוס  (תמונה 23) חצר נמסיס שהוקדשה לאלת הנקמה נמסיס משנת 178 לספירה (תמונה 24). מקדש קבר העזים הקדושות, היה מתחם שנבנה בסביבות שנת 220 לספירה בימי הקיסר אלגבלוס ונקברו בו העזים הקדושות שהוקרבו בפולחן האל פאן (תמונה 25). מקדש פאן והעזים המרקדות נבנה גם הוא בסביבות שנת 220 (תמונה 26)  תמונות נוספות ממתחם המקדשים והאתר בתמונות 27-30

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק