טופאק אמארו השני

חוסה גבריאל נולד באזור קוסקו שבפרו בשנת 1738 למשפחה ממוצא מעורב אינדיאני וספרדי. לא היה חסר לו דבר ואפילו נשא בתואר האצולה מרקיז. הוא מונה למושל מטעם הספרדים על מספר שבטים אינדיאניים ושמש מתווך בינם לבין השלטו הספרדי. הוא הרגיש את רגשות המרמור בקרב האינדיאנים על המסים הגבוהים ששלומו ובקש מספר פעמים מהשלטונות שיקלו את נטל המס, אך נתקל באזניים ערלות. בתגובה הפסיק העברת מסים לספרדים.
מושל פרו, אנטוניו דה אריאגה איים עליו במוות. בתגובה פתח במרד כאשר הוא מאמץ את שמו של שליט האינקה האחרון טופאק אמארו, שטען שהוא מצאצאיו, ומאז כונה טופאק אמארו השני.
בתחילת המרד הצליחו ללכוד את המושל אריאגה ולתלות אותו.
המרד עורר התלהבות בקרב אינדיאנים ומסטיסוס (בני תערובת של אינדיאנים ואירופים) בכל רחבי פרו, שרצו לחדש את תפארת האינקה. טופאק אמארו הצליח לגייס 6000 לוחמים. צבאו התקדם לעבר העיר קוסקו כשבדרך הם טובחים בספרדים. אולם בעיר סנגרה חל מפנה, החיילים של טופאק אמארו טבחו בתושבי העיר אינדיאנים כלבנים ללא אבחנה, מה שהפחית מאוד את האהדה כלפי צבאו גם בקרב האינדיאנים.
תושבי קוסקו ששמעו על מעשה הטבח נלחמו בעוז נגד צבאו. בסופו של דבר הוסגר בידי קצינים בוגדים לספרדים, הוא נאלץ לצפות בהוצאה להורג של כמה מקרוביו וידידיו רכושו הוחרם והוא הוצא להורג ב18 למאי 1781, , כאשר ידיו נקשרו לארבעה סוסים שהלכן כל אחד לכיוון אחר..
כיום נחשב טופאק אמארו השני לגיבור לאומי בפרו.
תמונות
1. טופאק אמארו השני
2. איור פרואני של מרד 1780
3-4 טופאק אמארו מתוך הגרסה הספרדית של אנציקלופדיה תרבות
5. הוצאתו להורג של טופאק אמארו מתוך הגרסה הספרדית של אנציקלופדיה תרבות
6. העתקה של מכתב אותו כתב טופאק אמארו בדמו מתוך הגרסה הספרדית של אנציקלופדיה תרבות
לפוסט בפייסבוק





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק