אחמד גראן, האימאם שכמעט הפך את אתיופיה למדינה מוסלמית



אחמד גראן היה אימאם ממוצא סומלי שהשתלט על סולטנות אדאל במזרח אתיופיה. הוא נהנה מנשק חם חדיש שסופק לו בידי האימפריה העוסמאנית. בשנת 1529 הייתה התנגשות ראשונה מול צבא האימפריה האתיופית והוא נצח בקלות בזכות הנשק החם. אחמד גראן המשיך בפלישתו לאתיופיה והביס את הצבא האתיופי בקרב אנטוקיך, כאשר אתיופים רבים נסוגו מאימת הנשק החם. ב28 לאוקטובר אותה שנה שוב הובסו האתיופים. בשנת 1531 כמעט נפל הקיסר האתיופי דוויט הראשון בשבי. צבאו של אחמד גראן כבש את הרמה האתיופית תוך כדי שהוא הורס כנסיות ומנזרים ושורף כתבי קודש נוצריים. בנוסף על כך אתיופים רבים נאלצו לקבל את האסלאם בכפייה. בשנת 1537 נהרג בקרב יורש העצר האתיופי פיקטור. בשנת 1539 נפל בשבי אחיו מינאס ונמכר לעבד בתימן. בינואר 1540 נפל ארמון הקיסר באמבה גישאן. ב2 בספטמבר 1540 נהרג בקרב הקיסר דוויט.
בנו הקיסר גלאודיוס עלה לשלטון. הוא פנה לסיועם של הפורטוגזים, שבאותה תקופה החלו להתבסס במזרח אפריקה.
400 רובאים פורטוגלים בפיקודו של כריסטובאו דה גמה (בנו של וסקו דה גמה) הגיעו לסייע. ב28 לאוגוסט 1542 בקרב וופלה, הביסו כוחותיו של אחמד גראן את חיל המשלוח הפורטוגלי. כריסטובאו דה גמה הצליח להתחמק אך נשבה בידי כוחות אחמד גראן וראשו נערף כשסרב להתאסלם.
ב-21 בפברואר 1543 נערך קרב ויינה דגה. אחמד גראן שהיה מעודד מנצחונו בקרב ופלה הוליך את צבאו שהיה מלווה בסיוע עוסמאני לעבר נהר טאנה במטרה לכבוש את שארית הקיסרות האתיופית.
הקיסר גלאודיוס שנעזר בשארית הפורטוגזים ובנשק החם שהשאירו. הם החלו לצעוד לכיוון מחנהו של אחמד גראן. בדרך ב13 לאוקטובר 1543 הביסו כח מוסלמי והרגו את סגן האימאם סייד מוחמד.
הם המשיכו והתמקמו ליד מחנהו של אחמד גראן.
בהתחלה היו התנגשויות מקומיות בין שני חילות הפרשים. באחת ההתנגשויות נהרג אחמד גראן מירייה של הפורטוגלי ז'ואן מקסטילו. ראשו נכרת בידי חייל אתיופי. חייליו של אחמד גראן נסוגו מהקרב. רק העוסמאנים המשיכו להלחם אך גם הם הובסו. כך הקיץ הקץ על ניסיונה של אדאל המוסלמית להשתלט על אתיופיה. גלאודיוס החליף את בנו של אחמד גראן שנפל בשבי האתיופים באחיו מינאס (לימים קיסר).

לפוסט בפייסבוק
h

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק