חומת אדריאנוס

מי שצפה בסדרת הטלוויזיה "משחקי הכס", או קרא את סדרת הספרים עליהם היא מבוססת "שיר של אש וקרח", שמע בוודאי על החומה המפרידה בין ווסטרוז לבין הפראים שחיים בצפון. הפעם נדבר על החומה עליה היא מבוססת "חומת אדריאנוס".
על אף שהגיעו לצפון האי הבריטי בקרב מונס גרופיוס (https://www.facebook.com/historiaolamit/photos/a.477656592388882.1073741827.477237389097469/545058568982017/?type=1&theater) הרומאים נטשו את סקוטלנד של ימינו, ובססו את שלטונם בחלקו הדרומי של האי הבריטי בלבד, כלומר פחות או יותר בשטח אנגליה ווילס של ימינו. מאידך בשטח סקוטלנד של ימינו המשיכו לחיות הפיקטים, שבטים קלטיים, אבותיהם של הסקוטים המודרניים. הפיקטים מררו את חייו של הצבא הרומי. בתקופת שלטונו של הקיסר הרומי אדריאנוס הוחלט לשים לעניין סוף. אדריאנוס הורה למושל בריטניה, אאולוס פלאטוריוס נפוס, שיבנה חומה שתחצה את האי הבריטי ממזרח למערב, ותחצוץ בין האזור שתחת שלטון רומאי, לאזור הפיקטי העצמאי- כלומר בערך בין אנגליה לסקוטלנד של ימינו.
על בניית החומה הופקדו שלושה לגיונות, הלגיון השני- אוגוסטה, לגיון 20- ולריה ויקטריקס ולגיון 6- פיה פידליס.
לאורך החומה נבנו 17 מבצרים בהם חיו החיילים הרומיים שומרי הגבול. כל אחד מהם היה מעין עיר קטנה. בכל מבצר היו מגורי חיילים, מבני לוגיסטיקה, מקדשים ואף בתי מרחץ בעלי מערכת הסקה תת קרקעית, על פי מיטב השכלולים המקובלים ברומא. גם מגורי החיילים נהנו מהסקה תת קרקעית.
גם כיום שרידי חומת אדריאנוס קיימים ומרשימים מאוד, אלא שמה שנותר מהם מאוד נמוך, מה שהפך בבריטניה לנושא להומור כמו בסצנה הזו מהסרט Blackadder back & forth https://www.youtube.com/watch?v=976mmTNbLbg
תמונות מתוך אנציקלופדיה תרבות
1. בניית חומת אדריאנוס ושחזור של קטע מהחומה
2. תרשים של חתך צד של החומה
3. חתך צד של חימום תת קרקעי
4. חייל רומי שומר על החומה מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו, צייר סרג'יו ריצאטו



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק