יוסף אמזלג

יוסף אמזלג (לעתים נקרא גם אמזלק 1779-1845)  נולד   בגיברלטר למשפחה יהודית שמקורה במרוקו. ככל הנראה הוא לא נולד עשיר גדול אבל הוא התעשר בזכות צי ספינות סוחר שלו שהפליגו בין בריטניה, ספרד, פורטוגל, אפריקה והאיים הקריביים. ובזכות מניות שרכש בבורסה של לונדון, והיה מקורב לגורמים שונים באצולה הבריטית- הוא קבל בשנת 1799 תעודה המאפשרת לו סחר חופשי מהדוכס מפורטלנד. בשנת 1813 בקר לראשונה בארץ ישראל דרך איסטנבול רודוס, קפריסין, אחרי שקבל פירמאן מהסולטן מהמוט השני שמאשר לו מעבר חופשי באימפריה. בין השנים 1816-9 עלה לארץ והתיישב תחילה בעכו, שם התיידד עם היהודי חיים פרחי שהיה יועצם של מושלי עכו ג'זאר פאשה וסולימאן פאשה, אחרי הוצאתו להורג של פרחי עזב את עכו לזמן מה והתיישב בביירות מחשש שיזכה לאותו גורל. הוא חזר עד מהרה לעיר וחי בה עד שנת 1823 בה התיישב בירושלים. בתקופת שהותו בעכו בקרו אצלו רבני צפת ר' משה מנארינסק ור' גרשון מרגליות יחד עם המסיונר יוסף וולף.
 בזמן שהותו  בירושלים, הוא הפך להיות היהודי העשיר ביותר בעיר, עסקיו כללו בעיקר הלוואת כספים. הוא אף קבל בביתו את משה ויהודית מונטפיורי בביקורם בעיר בשנת 1827.  בתחילה התגורר בין הרובע היהודי לארמני  אולם אחרי שביתו נפגע ברעידת אדמה בשנת 1834, עבר לגור בבית מפואר סמוך לשער יפו (כיום מלון פטרה).  הקונסול הבריטי בירושלים ג'ימס פין ורעייתו אליזבת' אן היו אורחי קבע בביתו, ורבים מהאירופים והאמריקאים שבקרו בירושלים התארחו בביתו המפואר כמו הנוסע האמריקאי ג'ון לויד סטיבנס,ד"ר ריצ'רד מדן וליידי הסטר סטנהופ. בנוסף ארח גם יהודים רבים. מגעיו עם נוצרים הביאו אותו פעמים רבות להתווכח אתם בענייני תאולוגיה כמו הויכוחים שנהל עם ג'ון ניקולייסון וריצ'רד מדן.  בין אורחיו היה האמן התחריטים האנגלי ויליאם הנרי ברטלט, שצייר אותו ואת בני משפחתו בביתם המפואר. 
יוסף אמזלג עסק רבות בצדקה. הוא תרם ליהודי איזמיר וצפת שסבלו מעוני מרוד. הוא רצף מחדש את רחבת הכותל המערבי. הוא ממן הדפסה של ספר הזוהר. הוא תרם להקמת מספר מוסדות חינוך בהם חדר שנקרא על שם בנו יצחק דוד שנפטר עוד בחייו. בנוסף היה בעל ידע גדול בתורה ובקבלה ושמש גם כמוהל. הוא נהג להתפלל בבית הכנסת הספרדי רבן יוחנן בן זכאי, שם גם קבל את פניו של מונטפיורי. הוא גם תרם כסף לשיפוץ בית הכנסת. בנוסף על כך דאג לחלוקת הצדקה אותה עביר מונטפיורי לעניי ירושלים ולמוסדות היהודיים שלה.
יוסף אמזלג היה אזרח בריטי, ובהיותו כזה נהנה מהגנת הקפיטולציות. בתקופת השלטון המצרי בארץ- אחרי כיבושה בידי מוחמד עלי הוכה בידי קצין בצבא מצרי, והתלונן על כך לקונסוליה הבריטית, אולם לא ננקטו נגדו צעדים מאחר והקצין עזב לדמשק.
יוסף אמזלג התחתן עם שלוש נשים רוזה דה בנימין, ממנה נולדה לו בתו  הבכורה אסתר. אישה שניה ששמה לא ידוע  שילדה את יצחק דוד וחיים נסים,  אשתו השלישית רחל ילדה את בנו רפאל. בנוסף הוא אמץ ילדה יתומה בשם רחל.
בשנת 1841 הצטרף אליו בירושלים דודו משה אמזלג שהיה בין מחדשי הישוב היהודי בפורטוגל.
יוסף אמזלג נפטר בשנת 1845 ונקבר בהר הזיתים, מותיר אחריו את אלמנתו רחל  ואת ארבעת ילדיו שנותרו בחיים. בנו חיים אמזלג יהפוך בהמשך לסגן   קונסול בריטניה ביפו.
תמונות:
1.משפחת אמזלג  בביתה בירושלים בשער ספרו של ברטלט
2. ביתה של משפחת אמזלג כיום מלון פטרה בקרבת שער יפו
3. עמודים מתוך ספר הזוהר שהוצאתו מומנה בידי יוסף אמזלג


לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק