בגידתו של ברוקנר

אחת היחידות המיוחדות שהשתתפו במלחמת העולם השניה הייתה יחידת SIG (יחידת ההתערבות המיוחדת) בצבא הבריטי.מדובר היה ביחידה שתפקידה הייתה להתחזות ליחידה גרמנית, ולהלום בהפתעה באויב האיטלקי והגרמני בעורפו. מקים היחידה היה הרברט ססיל בק, סקוטי בעל תואר בבלשנות הדובר גרמנית שוטפת, שהספיק לברוח ממחנה שבויים גרמני. מרבית חיילי היחידה היו יהודים מארץ ישראל ששפת אימם הייתה גרמנית, עולי גרמניה, אוסטריה וצ'כוסלובקיה- חלקם בעלי ניסיון צבאי בארצות מולדתם, כולל לחימה במלחמת העולם הראשונה. המטרה הייתה שהיחידה תהיה כמה שיותר גרמנית, הם דברו גרמנית, לבשו מדים גרמניים, התעדכנו בחידושי הסלנג והקללות הגרמניים. כמובן הם התאמנו בשימוש בכלי נשק ונהיגה בכלי רכב גרמניים. כדי להגדיל את ה''גרמניות'' של היחידה בק החליט לצרף אליה כמשקים שני שבויי מלחמה גרמניים, אשר שרתו לפני המלחמה בלגיון הזרים הצרפתי ולטענתם היו אנטי נאצים מושבעים. מדובר היה בהרברט ברוקנר וולטר אסנר. תחילה, גיוס הגרמנים עורר התנגדות בקרב היהודים, אולם עם הזמן הם התחבבו עליהם ונעשו חלק מהחברה. השניים אמנו את החיילים במשמעת גרמנית קפדנית. ביוני 1942 הם חברו ליחידה המיוחדת של הצבא הבריטי SAS במטרה לבצע משימת חבלה בנמלי התעופה מרטובה ודרנה שבלוב, מהם הגרמנים תכננו לתקוף במלטה. הם יצאו בארבעה כלי רכב מרצדס, אופל ועוד משאית גרמנית בנוסף על משאית בריטית שנצבעה בצבעי הצבא הגרמני וצויר עליה סמלו של הקורפוס האפריקני- משאית שלל כביכול. חברו אליהם 14 חיילים צרפתים שהתאמנו עם הSAS הצרפתים היו כביכול שבויי מלחמה שהובלו בידי הכוח ה''גרמני''. רק דבר אחד היה חסר להם הסיסמה הגרמנית של חודש יוני- הם יצאו לדרך מתוך מחשבה שיצליחו לסחוט מהגרמנים את הסיסמה. המכשול הראשון היה מחסום בו עמד חייל איטלקי, שדרש מהם את הסיסמה- אחד החיילים (לפי מקור אחד היה זה ברוקנר ולפי מקור אחר קרל כהנא- לימים ממייסדי הצנחנים בצה''ל) צעק עליו שהם חוזרים ממשימה, וזה אחרי התיעצות עם מפקדו נתן לו לעבור. בהמשך הגיעו למחסום נוסף ליד מחנה גרמני, שם השומר יעץ להם שישארו ללילה מחשש שיפגעו בלילה בידי קומנדו בריטי. כדי לא לעורר חשד הם החליטו להשאר ללילה במחנה. בעוד הצרפתים נשארו בתא המטען של המשאית שאר החיילים שהו במחנה אכלו בחדר אוכל גרמני ואף שחקו קלפים עם חיילים גרמניים. ב-12 ליוני הם התפצלו. כוח אחד שכלל את בק, כהנא, אריה שייניק, אסנר ואחרים יצא לפוצץ בשדה התעופה במרטובה. כוח שני יצא עם הצרפתים בפיקוד ליוטננט ז'ורדן יחיד עם הישראלים אליהו גוטליב ופטר הס (השניים הצליחו להשיג בעורמה את הסיסמה של הגרמנים) עם ברוקנר כנהג יצא לפוצץ בשדה התעופה בדארנה. כוח שלישי נשאר בנקודה מוסכמת ככוח חילוץ (בין השאר היה בכוח משה טיפנברונר). הצוות במרטובה הצליח במשימתו ולפוצץ 20 מטוסים גרמניים. הצוות השני מאידך התעכב בביצוע המשימה כאשר ברוקנר הנהג מתעכב כל פעם בתואנה שונה. בסופו של דבר נעצר בדארנה בטענה של תקלה ברכב. הוא יצא מהרכב וחזר עם כוח של חיילים גרמניים. הגרמנים צעקו צרפתים החוצה. הס פתח על הגרמני באש פוצץ את התחמושת ונהרג. הצרפתים נהרגו או נשבו במוקדם או במאוחר. גוטליב נפל בשבי והוצא להורג אחרי שנודע על יהדותו. היחיד שהצליח לברוח היה הצרפתי ז'ורדן שחבר לכוח השני וספר להם על האסון ועל בגידתו של ברוקנר. ברוקנר עצמו חזר לגרמניה וזכה לעיטור צלב הזהב. יתר הכוח הצליח לחזור לבסיסו בדרכים עקלקלות, על אף שלא הוכח שבגד כמו ברוקנר אסנר הוצא להורג במצרים באשמת בגידה. תמונות: 1. סביל בק 2. אליהו גוטליב 3. אסנר, טיפנברונר ואחרים 4. קרל כהנא
לפוסט בפייסבוק



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק