כדגים בסבך- ד"ר יגיל הנקין

 כדגים בסבך- ד"ר יגיל הנקי

בעבר דיברנו על הספר ננצח או שנעלם, שעוסק במלחמת צ'צ'ניה הראשונה (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/1396008227220376 ) מאת ההיסטוריון הצבאי ד"ר יגיל הנקין. הפעם נדבר על ספרו השני שיצא לאחרונה שמדבר על נושא מוכר עוד פחות בישראל. מדובר בספר "כדגים בסבך" ספר העוסק במלחמת רודזיה. ספר לו ציפיתי ציפיה רבה, מאחר ויגיל הנקין שתף בפייסבוק, חלק ניכר מתהליך הכנתו, וגם קראתי מאמר שלו בנושא בכתב  העת "מערכות". 

הספר עוסק ברודזיה, מושבה בריטית לשעבר באפריקה הדרומית. בשנת 1965 הכריז המיעוט הלבן בהנהגת איאן סמית' על עצמאות חד צדדית מבריטניה. אף אחת ממדינות העולם לא הכירה באופן רשמי במדינת רודזיה, שאוכלוסיית הלבנים שלה מנתה כ5% בלבד, מכלל האוכלוסיה. במשך 15 שנה הצליחה המדינה, שבאופן פורמאלי לא הייתה מוכרת בידי אף מדינה, ולכן סבלה מאמברגו נשק, שנלחמה במספר ארגוני מורדים שהיו עדיפים עליה מספרית, ושאיש לא ציפה שתחזיק מעמד. מהספר ניתן ללמוד על המצב המורכב שהיה ברודזיה, שהיה שונה במובנים רבים ממה שרבים חושבים. המדינה אמנם הייתה מדינת מיעוט לבן אך הרבה פחות נוקשה מדרום אפריקה השכנה, היא נתנה יצוג לשחורים במוסדות השלטון (אמנם הרבה פחות מיחסם באוכלוסיה), הצהירה שהיא שואפת בסופו של דבר לתת שוויון, לא הייתה כמעט הפרדה בין לבנים לשחורים. מרבית אנשי כוחות הביטחון היו שחורים, ואף פעמים רבות נסיונות של לוחמי גרילה לבצע פעולות חבלה, סוכלו בגלל דווח של שחורים לשלטונות. מאידך היו לבנים ששתפו פעולה ואף נלחמו לצד הגרילה.

בספר מדובר רבות על האילוצים שגרמו למדינה הרודזית לפתח תורת לחימה מקורית כדי להלחם ולהגן על גבולותיה הארוכים והעוינים, שהתארכו אחרי קבלת העצמאות של מוזמביק העוינת.  אילוצים שנבעו מחוסר בכלי נשק (לא היו להם טנקים עד שדרום אפריקה נתנה להם משלוח של טנקים מוחרמים!). מחסור בדלק ומחסור בכוח אדם. לכן הם התבססו רבות על שימוש בצנחנים קומנדו ועל חיל האוויר הקטן והמדולדל שלהם. על כך שמדובר באחד המקרים הנדירים בהם מדינה נלחמה נגד גרילה עדיפה מספרית לאורך זמן.

הפסר גם מרחיב על הנסיונות לפתור פוליטית את בעיית רודזיה, על הניסיון שכשל בשל חוסר הכרה בין לאומית להקים מדינה תחת שלטון שחורים ללא ארגוני הגרילה, ועל הקמתה בסופו של דבר של מדינת זימבבווה. הספר מספר בסוף בקצרה על זימבבווה תחת רוברט מוגאבה.

ספר מקיף מאוד ומעניין שעוסק בעניין מהיבטים רבים מומלץ בחום.


תמונות:

1. שער הספר

2. איאן סמית' 

3. רוברט מוגאבה

4-5 לוחמים בצבא רודזיה

לפוסט בפייסבוק






תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק