משבר מטבעות הנחושת ברוסיה

בעידן בו הכסף עשוי מנייר, מתכות לא יקרות, ולעתים איננו אלא משהו וירטואלי, קשה לנו לתפוס את העובדה שבעבר הלא ממש רחוק ערך הכסף היה ערך המתכת ממנו הוא עשוי.
במאה ה-17 רוסיה עמדה בפני משבר פיננסי חמור, היות שלא היו בשטחה אז מכרות זהב וכסף, מה שהפך אותה לתלויה במדינות אחרות כדי לטבוע מטבעות. מתכת שכן הייתה לרוסיה הייתה נחושת. בשנים 1654-67 רוסיה נהלה מלחמה ארוכה מול שכנותיה ממערב, והייתה זקוקה נואשות לכסף כדי לממן את המלחמה. ב-20 לאפריל 1656 החליט השלטון במוסקווה לטבוע מטבעות נחושת, ולהכניס אותם למחזור 
 לצד מטבעות מכסף. הוחלט ששווי מטבע נחושת יהיה בדיוק כמו שווי מטבע מכסף. מקילו נחושת בשווי 12 קופיקות נטבעו מטבעות של 10 רובל. בנוסף על כך השלטון דרש לקבל את המסים במטבעות כסף אך שלם בעצמו במטבעות נחושת. עד מהרה נפתחו עוד מטבעות בערים אחרות מלבד מוסקווה, בפסקוב, ובנובגרוד. אבל טביעה מרובה של מטבעות נחושת גרמה לירידת ערכם. בנוסף על כך הם היו הרבה יותר קלים לזיוף. אמון הציבור במטבעות הנחושת הלך ופחת, עד 1662 ערכם ירד פי 15. מצד שני מחירי הסחורות עלו מאוד ונוצרה אינפלציה. האיכרים לא הסכימו להעביר את הגידולים שלהם לעיר, כי לא רצו לקבל מטבעות נחושת חסרי ערך, מה שגרם לעוני ורעב בערים. כל אלה הובילו למה שמכונה "מהומות הנחושת" ב-4 לאוגוסט 1662 בה נטלו חלק בעלי מלאכה סוחרים ואיכרים, והיא דוכאה באכזריות בידי השלטונות. בשנת 1663 ניתנה הוראה להוציא את מטבעות הנחושת מהמחזור, והוחלט לחזור למטבעות כסף בלבד.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק