בית הכנסת באפמיאה

אפמאה הוא שמה של עיר הלניסטית ששכנה במרכז סוריה, לא רחוק מהעיר חמה. אחד מהמבנים העיתיקים המעניינים ביותר הוא בית הכנסת של אפמאה, שנבנה בנת 392 לספירה. בית הכנסת מעוטר בפסיפסים, מעוטרים בסמלים יהודיים כמו המנורה ובקישוטים גראפיים, מה שמראה שכנראה הקפידו שם על האיסור המקראי על פסל ותמונה. כמו כן ישנן שלוש כתובות בשפה היוונית, שמראות מי תרם לבניית בית הכנסת ומי הפעיל אותו. בתמונה הראשונה הכתובת המוקפת עיגול אומרת פשוט: "אאותליס המלומד עשה 140 רגל (מרצפה זו)".
הכתובת העליונה בתמונה השניה אומרת כך: "בימי הארכיסינגוגים (ראשו בית הכנסת" המהוללים אאוסביוס, נמיוס ופינאוס והגרוסיארך (ראש המועצה) תאודורוס והכהנים (פרסביטר) המהוללים איסאקיוס וסאולוס, האריכסינגוגוס (ראש בית הכנסת) של האנטיוכיים בנה את פסיפס הכניסה, 150 רגל בשנת 703 ביום השביעי לחודש אאודינאיוס (כלומר 7 בינואר 391) ברכה על כולם".
הכתובת התחתונה אומרת: "אילאסיוס בן איסאקיוס, ארכיסינגוגוס של האנטיוכיים, למען עושרם של פוטיוס אשתו ובניהם, ועושרה של אאותטיה חמותו, ולזכר איסאקיוס, אדסיוס והסיכיוס אבותיו, בנה את הפסיפס של הכניסה, שלום ורחמים על כל עמך הקדוש".
הפסיפס השלישי אומר: "דיוגניס בקיום שבועתו למען עושר משפחתו תורם 100 רגל (של פסיפס)". כל אלה מראים על כך שהייתה באפמאה קהילה יהודית דוברת יוונית, שמקורים של חלק מאנשיה היה באנטיוכיה (כיום במזרח טורקיה), שהיו לה מוסדות קהילה ובעלי תפקידים והיררכיה. בנוסף ניתן ללמוד על כך שחלק מהיהודים היו בעלי שמות יווניים, ואחרים בעלי גירסה מיוונת של שמות עבריים.
כיום הפסיפסים מוצגים במוזיאון ההיסטוריה והאמנות המלכותי בבריסל שבבלגיה.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק