השפה המסאפית

השפה המסאפית היא שפה שמספר כתובות בה נמצאו באזור אפוליה שבאיטליה. הכתובות הן בכתב יווני בשפה יחודית, שלא נמצא כמוה באף מקום אחר.השפה היא בלי ספק ממשפחת השפות ההודו אירופיות, אך איננה שייכת כמו הלטינית לענף האיטאלי, ואף איננה שייכת לאותו ענף כמו היוונית, שני הענפים ההודו אירופיים המרכזיים של איטליה. ההנחה המקובלת שהשפה הייתה מדוברת בידי קבוצה אתנית שנקראה לפיגים (ולכן היא מכונה גם לפיגית), שהגרו לאיטליה ממערב הבלקן. הלפיגים השתייכו לשלושה שבטים מסאפים, פאוקטים, ודאונים.
ישנן מספר השערות לגבי השתייכותה של השפה- תאוריה שהייתה מקובלת בעבר אומרת שהיא קרובה לשפה האוסקית, שהייתה מקובלת בקרב העם האוסקי באיטליה, אולם תאוריה זו ננטשה לחלוטין. תאוריה אחרת אומרת שמקורה פרוטו בלקני- כלומר שפה שהייתה מדוברת בבלקן לפני בואם של האילירים.
אולם נמצאו בשפה מאפיינים של השפה האילירית, שהייתה אחת השפות המרכזיות בבלקן הקדום וגם של השפה האלבנית, שלא נמצאו לה עדויות כל כך קדומות בכתב, אך סביר להניח שכבר הייתה מדוברת אז. ישנה תאוריה, שמקובלת גם בקרב לאומנים אלבנים רבים שהשפה האלבנית מקורה בשפה האילירית הקדומה, אין הוכחה חד משמעית לתאוריה זו, בין השאר בגלל שהשפה האילירית לא פוענחה במלואה, אולם תומכי הטענה משתמשים בשפה המסאפית כדי לחזק את טענתם.
בתמונות רואים כתובת מסאפית מן המאה השלישית לפני הספירה, שנמצאה בקרבת ברינדיזי.
כמו מרבית שפות איטליה השפה המסאפית נדחקה ונעלמה עם השתלטות הרומאים והלטינית.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק