אנטישמיות בברזיל ההולנדית

בתקופת שלטון ההולנדים בצפון ברזיל, יהודים רבים, בעיקר מקרב אנוסי פורטוגל מצאו בה מקלט. האוכלוסיה בברזיל כללה הולנדים וגרמנים בני הזרם הרפורמי קלווינסטי של הנצרות הפרוטסטנטית, ברזילאים מקומיים בני הנצרות הקתולית וכאמור גם יהודים. לעתים היחסים בין הקבוצות לא היו טובים. המושל ההולנדי הנסיך יאן מאוריץ ון נסאו קבל תלונות על סכסוכים בין קבוצות דתיות שונות.
תלונה אחת היא תלונה של יהודים הקבלו על כך שסוחרים גרמניים קוראים להם קריאות גנאי, בזמן שהם הולכים ברחובות מאוריצסטאד (היא רסיפה של ימינו). הנסיך נסאו זמן את הסוחרים הגרמניים והבהיר להם שהתנהגות כזו איננה קבילה, ושהיהודים נהנים מהגנת המדינה בדיוק כמו שאר התושבים.
תלונה הפוכה הייתה מצד הכומר הקלווינסטי הגרמני במוצאו דניאל שאגן שכתב לנסאו במכתב בשנת 1644 שהיהודים מחללים את יום ראשון בכך שהם עובדים ופותחים את חנויותיהם. שהם משתלטים על המסחר ופוגעים ביחסים עם הברזילאים הקתולים, שהם ממירים נוצרים לדת היהודית ולוקחים נוצרים למשרתים ונוצריות לפילגשים. אולם נסאו על אף היותו נוצרי קלוויניסט התנגד למדיניות המיליטנטית של שגן העדיף את מדיניות הסובלנות הדתית ולא נעתר לתלונתו של שגאן.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק