האתר הארכאולוגי פורטה מג'ורה ברומא

לפי בקשת הקהל פוסט על מתחם ארכיאולוגי שבקרתי ברומא, שאיננו חלק מהמסלול התיירותי הקלאסי. מפאת קלקול בטלפון לא אשתמש בתמונות שצלמתי. 
אזור תחנת הרכבת טרמיני ברומא הוא אזור בו נמצאים מלונות רבים, לכן מהווה מוקד משיכה לתיירים, מצד שני זה נחשב אזור מצוקה בו חיים מהגרים ואזרחים קשי יום, מוקד להומלסים פשיעה וזנות.
ממש בקרבת התחנה שוכן אתר ארכיאולוגי חשוב ומתוייר מאוד- מרחצאות דיוקליטיאנוס- שנבנו על ידי הקיסר דיוקלטיאנוס במאה השלישית. כיום האתר משמש גם כמוזיאון בו מוצגים ממצאים ארכיאולוגיים רומאיים וקדם רומיים. 
בקצה השני של רחוב ג'ובאני ג'וליטי בו שוכנת התחנה נמצא אתר ארכיאולוגי, לידו עוברים תיירים רבים, מפאת היותו תחנה לכמה קוי חשמלית, אך בפועל איננו אתר תיירותי. הכוונה היא לפורטה מג'ורה. מדובר בקשת כפולה הבנויה אבן גיר נבנה בשנת 52 לספירה בידי הקיסר קלאודיוס במטרה להוות קטע דקורטיבי שמחבר את שתי אמות המים (אקואדוקט) שבנה קלאודיוס- אקואה קלאודיה ואקואה אניו נווס. השער מהווה מעין שער ניצחון לניצחונו של הקיסר קלאודיוס על הטבע בבניית אמות המים. על השער עצמו ישנן כתובות לטיניות המוקדשות לקיסרים קלאודיוס, אספסיאנוס וטיטוס ומפעלי המים שלהם. בשנת 271, בעקבות פלישת הברברים בשנת 270 נבנתה חומה לעיר רומא בידי הקיסר אורליאנוס חומת אורליאנוס והשער שולב בה כאחד משערי הכניסה לעיר. השילוב המלאכותי בולט מאוד לאור העובדה שהשער עשוי אבן גיר לבנה ואילו החומה עשויה מלבני חומר אדומות (תמונה מספר 1). בשנת 405 בוצע חיזוק נוסף לחומה בידי הקיסר הונוריוס, שהוסיף עמדות לשומרים וקשט את החלק העליון של השער.- הקישוט שהוסיף הונוריוס הוזז בשנת 1838 בהוראה האפיפיור גרגוריוס ה-16 והוא עומד כיום לצד השער (תמונה מספר 2).
ממש בצמוד לפורטה מג'ורה נמצא מבנה קדום יותר- מצבתו של מרקוס ורגיליוס אאוריסקס האופה. הקבר, שנבנה בשנים 50-20 לפני הספירה הוא מיוחד לאור העובדה שמי שבנה אותו הוא עבד משוחרר, שהתעשר בעסקי האפייה. הקבר מעוטר בתבליטים המראים שלבים שונים בהכנת הלחם. צידיה של המצבה מעוטרים בעיגולים שלא ברור מה תפקידם (תמונות3-5 שימו לב לצמידות לפורטה מג'ורה' , תמונה 5 מתוך אנציקלופדיה תרבות מאת אלסנדרו פדיני). במהלך העבודות שבוצעו בידי הקיסר גרגוריוס נמצאה כתובת המוקדשת לאישה בשם אטיסטיה וכן תמונה של גבר ואישה בטוגה, יתכן שמדובר באשתו של אאוריסקס האופה, כיום הממצאים הללו נמצאים במוזיאונים (תמונה 6). 
למרבה הצער היחס למתחם הארכיאולוגי הזה אינו מכובד, אמנם הוא מוקף נמוכה, אבל הוא מלא אשפה.

לפוסט בפייסבוק





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק