אולוג' עלי


אולוג' עלי פאשה (1519-1587) שנודע גם בשם קיליץ' עלי (עלי החרב) היה פיראט וחובל עוסמאני.הוא נולד בקלבריה שבדרום איטליה (אז ממלכת סיציליה) בשם ג'ובאני דיונגי גאלני. בילדותו נחטף בידי ח'ירדין ברברוסה, פיראט עוסמאני מפורסם שפעל מחופי צפון אפריקה. כנהוג הוא צורף לצוות הספינה והתאסלם. עד מהרה הוא הוכיח את עצמו כפיראט מצטיין כאשר נלחם לצד כמה מטובי הפיראטים בצפון אפריקה- שמכונים הקורסארים הברבריים. אחרי מותו של ברברוסה הוא הצטרף לצוותו של טורגוד ראיס, הביי של טריפולי שבלוב. הוא לחם בעיקר בעיקר נגד הנוצרים בדרום אירופה ובצפון אפריקה.בין השאר היה שותף בניצחון הגדול על צי נוצרי בקרב פרבזה ב-1538. בסיסו העיקרי היה בעיר אלג'יר ובזכות כשרונו הפך עד מהרה למפקד ספינה בעצמו. בשנת 1550 העניקה לו האימפריה את תואר המושל באי היווני סמוס. בשנת 1560 היה שותף יחד עם טורגוט ראיס ופיאלה פאשה לניצחון עוסמאני גדול על צי נוצרי בקרבת האי ג'רבה (כיום בטוניסיה). ב1565 הוענק לו תואר הביילרביי-מושל כללי של אלכסנדריה שבמצרים. אותה שנה היה שותף למצור העוסמאני הכושל על האי מלטה.
בעקבות מות טורגוד ראיס, מונה בידי הסולטן סולימאן המפואר לביי של טריפולי שבלוב. בתקופת שלטונו בטריפולי ערך בעיקר פשיטות בדרום איטליה על יעדים כמו סיציליה נפולי ואף על מכורתו קלבריה.
בשנת 1568 מת מושל אלג'יר, והסולטן סלים השני מינה את אולג' עלי לביילרביי ולפאשה של אלג'יר, בהמלצת ידידו של עלי פיאלה פאשה. בשנת 1569 נודע לו שהספרדים חדשו את שלטונה של השושלת החפצית בטוניס ומינו את חמיד חפצי לשליט בובה מטעמם. הפעם הוא כבש את טוניס דרך היבשה עם צבא של 5000 חיילים. חמיד נאלץ לברוח למושבה הספרדית לה גולט, שבקרבת טוניס.
בשנת 1570 הפליג לקונסטנטינופול, כדי לבקש מהסולטן תגבורת, במטרה לגרש את הנוצרים מצפון אפריקה. בדרכו נתקל בקרבת כף פסארו שבסיציליה, בחמש ספינות מלטזיות, בפיקוד פרנסיסקו דה סנט קלמנט, מפקד הצי של מסדר אבירי מלטה, הוא הצליח לשבות ארבע מחמש הספינות. ספינתו של קלמנט עצמו הצליחה להמלטה, אך בחזרתו למלטה הוצא להורג בגלל ההשפלה שספג. בעקבות נצחונו החליט אולוג' עלי לחזור לאלג'יר ולחגוג את נצחונו. בשנת 1571 פרץ באלג'יר מרד יניצ'רים (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/590883334399540), שטענו שלא קבלו את משכורתם. עלי החליט לעזוב את המורדים באלג'יר והפליג עם ספינתו, כשהוא משאיר את אלג'יר לחסדיהם של היניצ'רים המורדים. הוא הצטרף עם ספינתו לצי העוסמאני שהתכנס לפני קרב לפנטו (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/545080698979804) בקרב לפנטו, על אף התבוסה העוסמאנית, רשם אולוג' עלי כמה הצלחות. הוא לכד את ספינת הדגל של אבירי מלטה, והצליח להוביל את ספינתו למקום מבטחים, מבלי שנפגעה. אחרי הקרב העניק לסולטן סלים השני את דגלם של אבירי מלטה. הסולטן העניק לו את תואר הכבוד קיליץ' (חרב בטורקית). הסולטן העניק לו את תואר הקפודן פאשה- כלומר האדמירל של צי האימפריה, ואת תואר הביילרביי של האיים- מחוז גדול באימפריה שכלל חלקים גדולים מדרום יוון ומערב טורקיה של ימינו.
בתקופת היותו קפודן פאשה, ערך רפורמות בצי, והחל לבנות ספינות על פי המודל הוונציאני. הוא חמש את הספינות בתותחים כבדים יותר. בשנת 1572 כנס צי של 250 ספינות במוראה, שמול חופי יווןן, במטרה לנקום את תבוסת לפנטו. אולם הצי הנוצרי נזהר ולא התנגש עם הצי העוסמאני.
ב1573 יצא למסע פשיטות בחופי איטליה. באותה שנה קבל את השלטון על על אלג'יר, אחמד הערבי. מנצח לפנטו, דון חואן מאוסטריה, כבש את אלג'יר.
ביולי 1574 הפליג עם צי של 250 ספינות בפיקוד ג'יגלזאדה סינאן פאשה. ב-25 לאוגוסט 1574 לכדו את המצודה הספרדית לה גולט שבקרבת טוניס,
ב1576 הקימו מצודה עוסמאנית על חופי מרוקו, מול חופי אנדלוסיה, שיא התפשטות של האימפריה מערבה.
ב1576 שוב פשט על קלבריה. אחר כך דכא באלג'יר מרד יניצ'רים נוסף בו נרצח אחמד הערבי. ב1585 דכא מרד בסוריה ולבנון יחד עם הצי המצרי של האימפריה שבסיסו באלכסנדריה.
הוא מת ב-21 ביוני 1586 ונקבר במסגד הקרוי על שמו באיסטנבול, שתוכנן בידי האדריכל הגדול מימאר סינאן (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/618512364969970).
תמונות:
1. אולוג' עלי מתוך הגרסה הטורקית של אנציקלופדיה תרבות Resimli bilgi ansiklopedisi
2. כיבוש טוניס בידי אולוג' עלי
3. מסגד קיליץ' עלי באיסטנבול


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק