הטרנספר הטורקי-יווני


אחת מהחלפות האוכלוסין הכי ידועות היא הטרנספר ההדדי שנהלו ביניהן יוון וטורקיה בשנות ה20 של המאה ה-20.
ערב מלחמת העולם הראשונה חיו בשטח טורקיה של ימינו כ1,700,000 יוונים. צאצאיהם של היוונים שחיו באותו שטח אלפי שנים, ששמרו על הדת הנוצרית ולא עברו תהליך טורקיזציה. מאידך בשטח יוון של היום כ650,000 טורקים, צאצאי הטורקים שהגיעו בגלל השלטון העוסמאני.
כבר המלחמת העולם הראשון החלו סימנים לסופה של הנוכחות היוונית המשמעותית בחצי האי אנטוליה, כאשר רבים מהיוונים תושבי מחוז פונטוס נרצחו בידי הצבא העוסמאני, בטהור אתני שהיה קשור לרצח העם הארמני. אחרי מלחמת העולם הראשונה, יוון פלשה לטורקיה, ואחרי שהובסה בידי הרפובליקה הטורקית של כמאל אטטורק, רבים מהיוונים ברחו ליוון. אך עדיין נשארה אוכלוסיה יוונית משמעותית.
ב1923 מנהיגי טורקיה ויוון אטטורק ווניזלוס הגיעו להסכמה ביניהם על חילופי אוכלוסין בין המדינות. היוונים ליוון והטורקים לטורקיה. ערים כמו איזמיר ואדירנה (ביוונית סמירנה ואדריאנופול) בהן היה רוב יווני התרוקנו מאוכלוסייתן היוונית. ערים כמו סלוניקי בה נולד כמאל אטטורק התרוקנו מאוכלוסייתן הטורקית. כפרים שלמים התרוקנו מאוכלוסייתם. יש לציין שהטרנספר היה על בסיס דתי ולא אתני. כך למשל האוכלוסייה המוסלמית דוברת היוונית של האי כרתים הועברה לטורקיה והאוכלוסייה היוונית אורתודוכסית דוברת הטורקית של אנטוליה הועברה ליוון. רק בעיר איסטנבול נשארו מבין 200,000 היוונים שחיו בה ערב הטרנספר כמה עשרות אלפי יוונים, בשל היותה מרכז דתי יווני אורתודוכסי חשוב. בנוסף על כך נשארו יוונים במספר איים קטנים במערב טורקיה. בין הטורקים שנאלצו לעזוב את יוון הייתה קהילת הדנמה של סלוניקי. צאצאי חסידיו של משיח השקר שבתאי צבי שקבלו עליהם את האסלאם כמו שבתאי צבי, ונאלצו לעזוב את עירם סלוניקי ולהתיישב באיסטנבול. הטרנספר הציל אותם למעשה מגורלם של יהודי סלוניקי בשואה.
גם גורלם של היוונים שנשארו באיסטנבול לא שפר והם סבלו התנכלויות מצד הטורקים, כולל טבח בשנת 1955. כיום חיים באיסטנבול כמה אלפי יוונים בלבד.
תמונות:
1. נשים יווניות בטרבזון בשמה הטורקי או טרביזונד ביוונית שבמחוז פונטוס בתחילת המאה ה20
2. פליטים יווניים עוזבים את איזמיר או סמירנה בלשונם בשנת 1922
3. האוניברסיטה היונית של איזמיר שנוסדה בזמן הכיבוש היווני הקצר של איזמיר בשנת 1920
4. התיכון היווני אורתודוכסי בפנר, מוסד החינוך היווני היחיד ששרד באיסטנבול





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק