גלגולי לשון מאת גיא דויטשר

אחת התעלומות הגדולות היא מה מקורה של השפה האנושית? מתי נבדלו בני האדם מיתר בעלי החיים והחלו להתבטא בדיבור. הבעיה היא שאי אפשר לדעת השפה האנושית התפתחה בפרה היסטוריה ככל הנראה שנים רבות מאוד לפני שהאדם העלה את השפה לראשונה על הכתב. השבטים הכי נידחים בכדור הארץ, כאלה שלא באו כמעט במגע עם תרבויות אחרות וחיים בג'ונגלים באמזונס או בפפואה מדברים בשפות בעלות אוצר מלים ומערכת דקדוק מושלמת. גם השפות הקדומות ביותר הידועות לנו כמו שומרית ומצרית עתיקה היו בעלות אוצר מלים עשיר דקדוק שלעתים היה מסובך בהרבה משפות המדוברות בימינו. הספר גלגולי לשון של הבלשן הישראלי גיא דויטשר (כיום יושב באנגליה בזמן כתיבת הספר בליידן שבהולנד) מנסה להתחקות אחרי מקורות השפה האנושית.
בספר דויטשר טוען בדומה לעולם החי והצומח גם שפות חוות אבולוציה שנובעת משני גורמים סותרים- מצד אחד בני אדם "לשבש" את ההגיה כדי להקל על הדיבור- והשיבושים מתקבעים בשפה וגורמים לשינויים בה למשל "אשר לשלמה" הפך ל-"שלשלמה" ומכאן ל- "של שלמה".
מאידך כאשר בני אדם נתקלים באלמנט בשפה שנראה להם קצר מדי הם נוטים לצרף לו אלמנטים נוספים כדי להאריך אותו למשל המילה אפילו שהיא למעשה אף+אילו כאשר המילה אילו היא למעשה אם+לו.
דויטשר מעלה מספר השערות לגבי מקורה השפה ויש לו תאוריות מעניינות בנושא על אף שכמובן כל זמן שאין לנו מכונת זמן,  אין שום דרך לדעת מה התשובה האמיתית.
הספר שיצא בעבית בשנת 2007 מומלץ בחום.
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק