גרמניה של טקיטוס

גרמניה של טקיטוס
ההיסטוריון הרומי טקיטוס (56-117 לספירה) כתב מספר ספרים היסטוריים על תולדות רומא. אבל ספר אחד שכתב היה יוצא דופן הכוונה היא לספר "גרמניה". הספר מדבר על העמים שחיו בשוליה הצפוניים והמזרחיים של האימפריה הרומית באירופה וגם מעבר לגבולותיה. אותם עמים שנחשבו בעיני הרומים לפראיים, ולעתים נלחמו ברומא, לעתים ספקו לה שכירי חרב ולעתים סחרו אתה. בגדול הספר עוסק בעמים גרמניים כלומר דוברי שפות גרמניות, יחד עם זאת ישנם ברשימה שטקיטוס מביא עמים הדוברים שפות שאינם גרמניות, מה שמראה שהספר לא נכתב מנקודת מבט בלשנית. טקיטוס מתאר את הגרמאנים כעמים עזי נפש החיים חיים פשוטים, פעמים רבות מעדיפים חיי נדודים. אלו מהם שלא חיים תחת שלטון רומי לא מכירים את חיי העיר.
אלו העמים הנזכרים בגרמניה של טקיטוס ואזורי ישיבתם:
הלווטים- שבט קלטי שחי בגרמניה ונדחק לשויץ בתקופת יוליוס קיסר, על שמו קרויה שויץ עד היום הלווטיה
בויים- שבט קלטי שעל שמו קרויה בוהמיה, היא צ'כיה של ימינו- גבולותיה של גרמניה לפי התפיסה של טקיטוס גבולותיה של גרמניה היו בין בוהמיה להלווטיה. הגבול עובר גם בפנוניה- המקבילה פחות או יותר להונגריה. בין העמים שחיו שם מוזכרים הארוויסקים שהיו ערבוב בין קלטים לאילירים, וחיו בין נהר הדנובה לנהר הראאב. נאמר שנאלצו לעזוב את גרמניה מפני עם גרמני בשם האוסים, על אף שהאוסים דוברים אותה שפה.
טראוורים- גרמנים שהתיישבו על שפת נהר המוזל- על שם קרויה העיר טרייר העיר הרומית החשובה ביותר בגרמניה של ימינן (בלטינית Augusta Treverorum), נרווים- שבט גרמני שהתיישב על שפת נהר מס בבלגיה של ימינו והתערבב בקלטים המקומיים ואף אמץ את שפתם אך זכר את שורשיו הגרמניים.
הוא מזכיר את העמים הגרמניים שישבו על שפת הריינוס:
ונגיונים (באזור העיר וורמס בגרמניה של ימינו), טריבוקים (בסביבות העיר שפייר) נמטים (גם בקרבת העיר שפייר). האוביים מוזכרים על ידי טקיטוס כעם שקבל על עצמו את מרותה של רומא ואף אמץ לעצמו את השם אגריפינים על שם אגריפינה בתו של גרמניקוס ואשתו של הקיסר קלאודיוס. בירתם קולוניה אגריפינסיס היא כיום העיר קלן שבגרמניה. העמים הללו נטמעו והושפעו רבות מהרומאים ומשכינהם הקלטים.
הבטאווים- שכנו בין הנהרות ריינוס ואאל ומס (בהולנד בלגיה וגרמניה של ימינו) בעבר דברנו על המרד הבטאווי נגד הרומאים בהנהגת קיוויליס (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/5876040980607978F7) . חטים- ישבו בין נהר האדר לנהר הפולדה בגרמניה של ימינו. מטיאקים- בסביבות העיר ויסבאדן שבגרמניה. האוסיפים והטנקטרים- שני עמים שהרומאים תמיד מזכירים ביחד שכנו באזור שמכונה כיום פרנקוניה המרכזית בגרמניה. ברוקטרים ישבו באזור נהרות ליפה ואמס בגרמניה של ימינו (על תבוסת צבא רומי בפיקודו של לוליוס לטנקטרים בשנת 17 לפני הספירה בפוסט הזה https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/990117281142808). החַמַוִים והאַנְגְרִיוַרִיִים ישבו באזור נהר הליפה ובהתפלגות נהר הריינוס בגרמניה של ימינו. הַדוּלְגוּבּנִיִים השוכנים בסביבות הנובר בגרמניה. הַחַסוּאַרִיִים היושבים בסביבות נהר האסה בהולנד של ימינו. הפְרִיזִיִים השוכנים בשטח הולנד של ימינו בין הנהרות זוידר ואמס- עד היום ישנו בהולנד מחוז בשם פריזלנד שמדוברת בו שפה הנקראת פריזית. החָאבְקִים ישבו בין הנהרות אמס ואלבה בגרמניה והולנד של ימינו. החָרוּסְקִים שכנו בין יער טאוטבורג לנהר האלבה, והתפרסמו בכך שהשמידו את צבאו של אוגוסטוס בקרב טאטובורג (על השפלת הרומים בפיקוד וארוס בידי החרוסקים בפיקוד ארמיניוס בקרב טאוטבורג בשנת 9 לספירה בפוסט הזה https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/536010439886830), אחר כך הובסו בידי גרמניקוס. הַקִימְבְּרִים- מוצאם בחצי האי הקימברי- הוא יוטלנד בדנמרק של ימינו, נלחמו ברומאים מלחמות רבות עוד בימי גאיוס מריוס עד ימי הקיסר טריאנוס. ישנה מחלוקת אם הם גרמאנים או קלטים בין הכותבים הרומיים, טקיטוס מסווג אותם כגרמאנים.
(בעבר כתבנו פוסט על תבוסת הצבא הרומי בפיקוד קוינטוס סרוויליוס קפיו וגנאוס מליוס לקואליציה קימברית וטווטונית בקרב ארואסיו בשנת 106 לפני הספירה, מפקדם של הטווטונים נקרא טאוטבוד שהוא שם בעל צליל גרמני, ואילו מפקדם של הקימברים נקרא בויריקס שהוא שם בעל צליל קלטי דווקא https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/544782369009637)
הַסוּאֶבִּים. טקיטוס מחלק את עמי גרמניה לסואבים ולא סואבים בחלק זה נדון בסואבים. לפי טקיטוס מפוזרים לכמה מקומות ברחבי מה שטקיטוס מכנה גרמניה- מתאפיינים בתספורת יחודית על שמם שוואביה בגרמניה של ימינו.
סמנונים- אחד מפלגי הסואבים חיו באזור הנהרות האוול ושפרה. בהמשך נודעו בשמות שואבים ואלמאנים. לַנְגוֹבַּרְדִיִם שמם הוענק להם בידי הרומים על זקנם הארוך הם עצמם קראו לעצמם וינילים חיו בשפך נהר האלבה- ומוצאם היה בסקנדינביה- בהמשך ההיסטוריה התיישבו באיטליה ועל שמם קרוי עד היום מחוז לומברדיה. האַנְגְלִים- התיישבו בהמשך בבריטניה והעניקו לה את שמה אנגליה. והָוֶרֵינִים והָאֶבדוֹסִים והַסְוַרְדִינִים והַנוּאִיטוֹנִים עמים אלה מתוארים על ידי טקיטוס כפלגים של הסואבים, יושבי חלקים נידחים של גרמניה. טקיטוס מתאר את עמים אלה כעובדי אלת האדמה נֶרתּוּס עמים אלה הם הסואבים היושבים בקרבת נהר הריינוס. פלג אחר של הסואבים יושב קרוב יותר לנהר הדנובה ביניהם ניתן גם למנות את הַהֶרְמוּנְדוּרִים היושבים באזור רייטיה (כיום בווריה הדרומית) ונאמנים לרומא. הַנַרִיסְטִים שוכנים באזור בגרמניה המכונה היום אוברפפלץ. המַרְקוֹמַנִים שישבו באזור בוהמיה היא צ'כיה של ונלחמו לעתים ברומאים. הַקְוַדִים שכנו במורביה וסלובקיה של ימינו הקודים והמרקומנים סלקו מנחלותיהם את הבויים, לעתים נלחמו ברומאים ולעתים היו בני בריתם. עמים שכנים להם הם המַרְסִיגְנִים השוכנים בצפון בוהמיה, הקוֹטִינִים שהם עם קטן שארית הקלטים שגורשו מבוהמיה (ככל הנראה הבויים). האוֹסִים שבט ממוצא פנוני השוכן בהונגריה של ימינו. הַבּוּרִים- שבט סואבי שבט סואבי החי לאורך נהר ואג שבשלזיה (כיום בפולין). הקוטינים והאוסים אינם נחשבים לעמים גרמאניים כמובן.
בחלק הבא טקיטוס מביא עמים שחיו מעבר לרכס הסודטים, ולא באו במגע ישיר עם הרומאים. הַלוּגִיִים- יתכן שהכוונה היא לעם שמכונה ונדלים. הם מחולקים לשבטים רבים שחיו על שטח גדול בהם ניתן למנות את הַהַרִיִים, הַהֶלְוִיאוֹנִים, הַמַנִימִים, הַהֶלִיסִיִים, הַנַהַנַרְוַלִים. כאן הוא מתאר משמועות יותר מאשר ידע אישי. הוא מספר שלנַהַנַרְוַלִים הייתה ישות אלוהית בשם אלקי המזכירה את קסטור ופולוקס. ושההריים נהגו לצבוע גופם בצאתם לקרב.
צפונית ללוגים שכנו הגוֹטוֹנים, שמוכרים לנו כגותים, שמוצאם היה בסקנדינביה ובהמשך ההיסטוריה השתלטו על חלקים נרחבים מהיבשת כולל איטליה, ספרד וחצי האי קרים והתחלקו לויזיגותים ואוסטרוגותים. הם מתוארים בידי טקיטוס כנאמנים למלכים בשונה משבטים גרמאניים אחרים. על שפת הים הבלטי – בלשונו של טקיטוס הים הסואבי. שכנו עמים כמו הרוּגִיים- על שמם קרוי הגדול באיי גרמניה בימינו ריגן. הַלְמוֹוִיִים- שבט שלא ידוע עליו כלל פרט מכתבי טקיטוס. עמים אלה נודעו במגיניהם העגולים וחרבותיהם הקצרות וכן היותם כפופים למלכים.
מעבר לים הבלטי בסקנדינביה מתאר טקיטוס את הַסְוִיאוֹנִים- אולי קרוב לשם שוודים, לפי טקיטוס הספנות הוותה מרכיב מהותי אצלם- היו אצלם ספינות משוטים שמתאימות לנחיתה ביבשה ולשיט בים ובנהרות. מה שיתפתח בהמשך לוויקינגים (עדות למגע בין סקנדינבים לרומים https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/876501362504401).
במזרח הים הבלטי טקיטוס מתאר את שבטי הָאֵסְטִיִים- עם זה איננו גרמאני במוצאו אלא קרוב יותר לעמים הבלטיים של ימנו הליטאים והלטבים, למרות שהשם אסטיים קיים בימינו דווקא בשמם של האסטונים שהם עם ממוצא פיני השוכן גם הוא באזור מזרח הים הבלטי. האסטיים מתוארים אצל טקיטוס כעם שעיקר פרנסתו על הענבר. ושכמעט לא משתמשים בברזל (על דרך המרחק אליו הגיע הענבר הבלטי בזמן הקדום https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/731501943671011 ).
הסִיטוֹנִים נזכרים ככאלה שחיים אחרי הסויאונים, כנראה גם כן בסקנדינביה, לא ידוע עליהם מעבר לכתבי טקיטוס. הם מתוארים כשבטים בדרגת התפתחות ירודה שנשלטים על ידי נשים.
שלושת העמים האחרונים אותם מונה טקיטוס הם הפּוֹיקִינִים, וְהַוֶנֶדִים והַפֶנִים. טקיטוס אומר שאינו יודע אם לסווג אותם כגרמאנים או כסרמטים (עם נוודים הקרוב אתנית לסקיתים). הפויקינים שלפי טקיטוס מזוהים גם בשם בַּסְטַרְנִים הם עם שחי באזור שבין הקרפטים לדנייפר ובצפון רומניה של ימינו. לפי טקיטוס הם מדברים שפה גרמאנית, אך נוהגים במספר מנהגים סרמטיים (אם כי במקור ככל הנראה היו להם שורשים קלטיים).
הוונדים חיו לאורך נהר ויסלה, והם ממוצא סלאבי, עד היום חי בגרמניה מיעוט סלאבי קטן הדובר שפה קרובה לפולנית ונקרא וונדים. הפֶנִים הם ככל הנראה אבות הפינים של ימינו שמתוארים בידי טקיטוס כעם בדרגת התפתחות נמוכה מאוד, החיים על ציד, חיים חיי נדודים ולובשים עורות של בעלי חיים- ככל הנראה מזכירים את הלאפים (סאמי) של ימינו שקרובים אתנו לשונית לפינים. גם הפנים וגם הוונדים בברור אינם עמים גרמאניים.
תמונות:
1. כפר גרמאני קדום מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו צייר סרג'יו ריצאטו
2. כפר גרמאני קדום מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
3. טקיטוס מתוך אנציקלופדיה עולם התרבות
4. פסל ראש של ארמיניוסמצביא החרוסקים מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
5. לאפים בלבוש מסורתי יתכן שחייהם מזכירים את חיי הפינים הקדומים כפי שמתאר טקיטוס
6. גרמאניים משבטים שונים מתוך אנציקלופדיה תרבות
7. לוחם סואבי- שימו לב לתספורת האופיינית צייר ג'וני שומאט
8. לוחמים גרמניים שונים מתוך הספר "לוחמים ונשק" מאת סטיג לרסן
9 לוחם ברברי מתוך אנציקלופדיה תרבות
10. לוחמים קואדים ומרקומנים מהמאות 2-3
11. נוודים גרמאנים
13-12. לוחמים גרמאנים ציירו ליליאן ופרד פונקן












לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק