טאוטה המלכה הפיראטית

ארדיאיי הייתה ממלכה אילירית, ששכנה על חוף הים האדריאטי במאה השניה לפני הספירה. האילירים היו עם ממוצא הודו אירופי ששכן באזור הבלקן של ימינו. האלבנים רואים בעצמם צאצאי האילירים. בשנים 250-230 לפנה"ס בערך. מלך על ארדיאיי המלך אגרון שהצליח להשתלט על מרבית שבטי האילירים, ולהכפיף אותם לממלכתו. אחרי מותו של אגרון עלתה לשלטון אשתו המלכה טאוטה. האילירים נודעו כפיראטים עוד קודם לכן, אך המלכה טאוטה ניצלה את הפיראטים האיליריים כדי להטיל אימה על המדינות השכנות, ועל מדינות אחרות השוכנות סביב הים התיכון. היא הצליחה לכבוש את דירקיום (כיום דורס שבאלבניה) ואת פויניקה. מאוחר יותר הצליחה לגבור בקרב פקסוס בים היוני על צי משותף לליגה האכאית ולליגה האאטולית, שכללו את מרבית ערי יוון. היא הצליחה לכבוש את האי קורקירה (כיום קורפו שביוון). בפשיטות הפיראטים שלה לא פעם נשדדו ספינות רומאיות. בעקבות כך החליט הסנאט של הרפובליקה הרומית לשלוח שני שגרירים לשקודרה (כיום שקודר שבאלבניה) לדבר עם טאוטה. הרומאים דרשו לפצות אותם על אובדן ספינותים והפסיק בכלל את הפיראטיות. טאוטה השיבה להם שעל פי החוק האיליאני הפיראטיות היא חוקית, וכך נהגו אבותיה מימים ימימה. השליחים הרומאים חזרו לרומא, בדרכם חזרה נלכדה ספינתם בידי פיראטים אילירים, בהוראתה של המלכה טאוטה, אחד מהם נהרג והשני נשבה.
בשנת 229 לפני הספירה הכריזה רומא מלחמה על האילירים. צבא רומי של 20 אלף חיילים ו-200 פרשים, חצה את הים האדריאטי לאיליריה. צי רומאי שלם בן 200 ספינות נשלח לכבוש את קורקירה, שמושלה דמיטריוס נאלץ להיכנע לרומאים ללא קרב, אלה מצידם העניקו לו חלק מאדמותיה של טאוטה. בשנת 228 לפני הספירה נחת הצבא הרומי צפונית לאפולוניה (כיום באלבניה) והתקדם יחד עם הצי כשהוא כובש עיר אחרי עיר. בסופו של דבר הגיעו לבירה שקודרה. טאוטה נאלצה להיכנע בשנת 227 לפני הספירה אחרי מצור. הרומאים אשרו לה אמנם להמשיך למלוך, אבל רק על אזור קטן מסביב לשקודרה. נאסר עליה לשוט עם ספינה חמושה דרומית לליסוס
(כיום לז'ה שבאלבניה). וכמובן דרשו ממנה הכרה מלאה בשלטון הרומאי. בשנת 181 לפני הספירה ירש אותה גנאטיוס, שהיה למלך האילירי האחרון של ארדיאיי.
תמונות:
1. המלכה טאוטה על מטבע אלבני מודרני
2. פסל של טאוטה בשקודר
3. המלכה טאוטה מורה לרצוח את השליחים הרומיים תחריט של אוגטסטין מיריס
4. חיילים רומיים מתוך העולם מראשיתו ועד ימינו
5. קסדה אילירית

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק