קרב טלמון וכיבוש גליה קיסאלפינה

בשנת 225 לפני הספירה פלש צבא גאלי גדול לאיטליה. הצבא שמנה על פי כותבים מהתקופה 70 אלף איש כלל חיילים ממספר עמים גאליים וגרמאניים. תחילה הם פלשו לאזור אטרוריה שם לא נתקלו בהתנגדות. אחר כך במחוז טוסקנה. הגאלים פנו לכיבוש העיר רומא. בסופו של דבר נפגשו הצבא הגאלי והצבא הרומי.
הצבא הגאלי דימה נסיגה לעבר העיר פסולה, והצבא הרומי החל לרדוף אחרי הגאלים "הנסוגים". אלא שהגאלים פנו אחורה מול הצבא הרומי וגרמו לו לתבוסה קשה ו-6,000 הרוגים.
מי שבא להציל את המולדת היה הקונסול הרומאי אטליוס רגולוס שנחת בפיזה עם שני לגיונות שהוזעקו מהאי סרדיניה. צבאו של רגולוס, שהתכוון להתקדם לכיוון רומא, שינה את הכיוון, ופנה לסייע לצבא הרומי המתאושש מהתבוסה.
הפעם הצבאות נפגשו בכף טלמון, במה שידוע בהיסטוריה כקרב טלמון. הצבא הגאלי שחולק לשני צבאות נלחם בשני מוקדים נגד צבא רומי מפוצל בפיקוד לוקיוס אמיליוס פפוס ובפיקוד אטליוס רגולוס. הקרב היה קשה ואטיליוס רגולוס נפל בקרב. אולם בסופו של דבר הצליח הצבא הרומי לכתר את הגאלים מכל הכיוונים ולהנחיל להם תבוסה קשה. בתום הקרב היו לגאלים 40 אלף הרוגים. 10,000 גאלים בחרו להיכנע. קונקוליטנוס אחד ממלכי הגאלים נפל בשבי הרומאים מלך אחר אנרואטס התאבד.
כעבור שנתיים שוב פרצה מלחמה רומית גאלית, הפעם מול קואליציה שכללה שבטים גאליים פולשים לצד גאלים שישבו בגאליה קיסאלפינה, האזור הצפוני של איטליה שהיה מיושב בגאלים. הפעם הרומאים החליטו לכבוש את גאליה קיסאלפינה. בשנת 222 כבשו הרומאים בפיקוד גאיוס פלמיניוס את מדיולאנום בירת גאליה קיסאלפינה היא העיר מילאנו של ימינו, שתהפוך כמה מאות שנים אחר כך לבירת האימפריה הרומית המערבית. בכך אפשר לומר שהושלם כיבוש איטליה בידי הרומאים.
תמונות:
1. קרב טלמון מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
2. סצנת קרב בין גאלים לרומאים מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
3. קסדות וחרבות גאליות שהתגלו בקבר גאלי באיטליה המרכזית מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק