ספוריוס ליגוסטינוס

ספוריוס ליגוסטינוס היה איכר סביני, עם שחי למרגלות הרי האפנינים שבאיטליה. הייתה לו חלקת אדמה קטנה מאוד שבקושי הספיקה כדי לכלכל אותו ואת משפחתו. כדי לשפר את מצבו הכלכלי החליט להתגייס לצבא הרומי. הוא שרת בהאסטטי- חיילי הקו הראשון של חיל הרגלים הרומי, החמושים בהאסטה- חנית כבדה.
המלחמה הראשונה שלו היתה ביוון נגד פיליפוס החמישי מלך מוקדון. במהלך המלחמה הוא הצטיין והועלה לדרגת קנטוריון (שר מאה- מפקד יחידה של 100 חיילים) של המניפולוס העשירי של ההאסטאטים.
בשנת 195 לפני הספירה הרומאים הביסו סופית את המקדונים, ספוריוס החליט על דעת עצמו להצטרף לצבא הרומי שנלחם בספרד. במהלך המלחמה בספרד מונה לקנטוריון של סנטוריית ההסטאטי הראשונה.
עם סיום הקמפיין בספרד, התנדב בשנת 191 לפני הספירה להלחם באנטוליה (טורקיה האסיאתית של ימינו) באנטוליה, נגד אנטיוכוס השלישי "הגדול", מלך הסלווקים. הצבא הרומי בפיקוד מניוס אקיליוס גלברו. גם כאן הוא מונה לקנטוריון הפעם של הקנטוריה הראשונה של הפרינקיפס- יחידת מילואים שהייתה הקו השני של חיל הרגלים. אחרי שהביסו את אנטיוכוס בקרב תרמופיליי השני, חזר לאיטליה, שם נלחם בשני מסעי מלחמה. בשנים 182-0 לפני הספירה נלחם בשני קמפיינים בספרד, אחד בפיקודו של קוינטוס פולביוס פלקוס, והשני תחת טיבריוס סמפרוניוס גרכוס.
קוינטוס פולביוס פלקוס הזמין אותו להשתתף במצעד הניצחון ברומא, כהוקרה על גבורתו בקרב. כשחזר ממסע הניצחון לספרד מונה לקנטוריון של הקנטוריה הראשונה של טריאריוס.
הוא שרת בצבא הרומי 22 שנה. אחריהן הוא קבל מהסנאט את אות הפרימוס פילוס- העיטור הגבוה ביותר שחייל רומאי פשוט יכול לקבל. במהלך שנות שירותו קבל 34 פעמים אות הצטינות בקרב, 6 פעמים את הקורונה קיויקה- כתר המוענק לחיילים המצטיינים בקרב. בנוסף קבל מספר פעמים את אות הניצחון הרומי ואת אות פרימוס פילוס הנזכר להלן.
למרות מוצאו הפשוט ניסיונו הבאי הרב, גרם לכך שקצינים בכירים התייעצו אתו פעמים רבות, והוא נחשב לחייל המעוט ביותר בתולדות רומא.
תמונות:
1. קצין רומאי, מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
2. כתרי הצטיינות שונים של הצבא והצי של רומא
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק