פיליפוס הערבי

פיליפוס הערבי, היה כינויו של הקיסר הרומי מרקוס יוליוס פיליפוס (שלט 244 - 249 לספירה), שנולד בשנת 204 למשפחה ערבית במוצאה ורומית מבחינת תרבותה בשהבה שבסוריה של ימינו (שבהמשך נקראה על שמו פיליפוליס).  פיליפוס היה מפקד בכיר בצבאו של הקיסר גורדיאנוס שיצא למסע מלחמה נגד פרס של המלך שאפור הראשון בשנת 243. במהלך המסע נהרג מפקד המשמר הפרטוריאני, ופיליפוס קבל את תפקידו. הצבא הרומי נחל תבוסה גדולה, אך פיליפוס נהל בהצלחה משא ומתן לשחרורם של שבויים רומיים, תמורת סכום גדול של מטבעות זהב, אך עם נזק טריטוריאלי מינימלי לאימפריה הרומית. אחרי התבוסה לפרסים מת הקיסר גורדיאנוס, ככל הנראה מוות שאורגן בידי פיליפוס, שמונה לקיסר רומא. תקופת שלטונו התאפיינה בעיקר במלחמות במזרח אירופה בשנת 245 נלחם נגד הקרפים (שבט גטו דאקי) ברומניה של ימינו. בשנת 248 הוא הוא נלחם   נגד הגותים בפנוניה (כיום בהונגריה) ומואסיה (כיום חלק מסרביה). בין לבין הוא מארגן ברומא בשנת 248 את החגיגות לרגל המילניום להקמתה של רומא, שכללו לפי מיטב המסורת הרומית תחרויות ספורט, משחקי קרקס לחם ושעשועים, שלפי חלק מההיסטוריונים בני התקופה הוקדשו לישו הנוצרי, מה שמרמז על נטיות נוצריות מצד פיליפוס. הוא נצל את ההזדמנות כדי להכתיר את בנו פיליפוס השני לאוגוסטוס ששלט לצידו. הוא גם מינה קרובים אחרים למשרות בכירות כמו את אחיו פריסקוס למושל סוריה, ואת גיסו סוורינוס למושל מסיה שבספרד. מינויים אלו גרמו לתסיסה ולמרידות בקרב הכוחות הרומיים שהוצבו שם. כאשר בכל אחת מהפרובינציות הכריזו החיילים הרומיים על מפקדן כקיסר. בסוריה הוכרז יוטפיאנוס, שנאמר שהיה צאצא של אלכסנדר הגדול ואילו במסיה הכריזו על מרינוס.
פיליפוס עשה את טעות חייו ומינה את הקצין הבכיר דקיוס למושל באיליריה (כיום באלבניה וחלקים מיוגוסלביה לשעבר). דקיוס הכריז על עצמו כקיסר עלה עם חייליו והתנגש עם צבאו של פיליפוס ליד ורונה. צבאו של דקיוס הביס את צבאו של פיליפוס. הקיסר פיליפוס נהרג יחד עם בנו האוגוסטוס פיליפוס בן ה-12, לפי מקורות אחרים הבן נרצח בידי המשמר הפרטוריאני.
פיליפוס התפרסם בין השאר בכך שנשיא סוריה לשעבר חאפז אל אסד העניק את פסלו לנשיא ארה"ב ג'ורג' בוש כמייצג של העם הערבי והסורי.
תמונות:
1. פסל של פיליפוס הערבי במוזיאון הרמיטאז' בסנט פטרסבורג
2. מטבע כסף של פיליפוס שהוקדש לניצחון על הקרפינים
3. מטבע שהוקדש למשחקי המילניום של רומא
4. רומאים נגד דאקים מתוך אנציקלופדיה תרבות ע"פ עמוד טריאנוסלפוסט בפייסבוק



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק