חקירת בני קנסינו באינקווזיציה

בשנת 1509 נכבשה העיר אוראן- ווהרן (כיום באלג'יריה) בידי ספרד. הספרדים, שגרשו זה מכבר את היהודים מארצם הבטיחו שכל עוד יהודי אוראן ישארו נאמנים לספרד, הם יוכלו להמשיך לשהות בה. כך נוצר מצב שבעוד שבספרד ומושבותיה, היהודים לא הורשו לגור ואלו שנחשדו כיהודים נרדפו בידי האינקווזיציה, באוראן שתחת שלטון ספרדי היהודים המשיכו לחיות וחלקם אף עבד בשרות השלטון הספרדי. אחת מהמשפחות היהודיות מאוראן שעבדה בשתוף פעולה עם ספרד הייתה משפחת קנסינו, משפחה ששבעה דורות שלה שמשו כמתורגמנים עבור השלטון הספרדי.
בשנת 1628 ערכה האינקווזיצה במורסיה שבספרד, שאוראן הייתה תחת שיפוטה משפט לאב ובן ממשפחת קנסינו. יעקב קנסינו בן השבעים ובנו בן ה-19 אברהם. הם הואשמו בכך שבחיפוש שעשתה האינקווזיציה בביתם שבאוראן נמצאו 8 ספרי תלמוד. אולם ככל הנראה הסיבה האמיתית למעצרם הייתה העובדה שיעקב קנסינו היה מקורב לאיש השני בכוחו בספרד הדוכס אוליברס, ובשל כך היה נוסע לעתים תכופות לספרד, ובכך עבר על איסור שהיית יהודים במדינה. על השניים נגזר לשלם סכום של 200  דוקטים 
כל אחד לכיסוי הוצאות בית הדין, וספרי התלמוד שלהם הועלו על המוקד. השנים הצליחו לדחות בשנה את תשלום הקנס עד שהצליחו לגייס את הכסף.
בשנת 1634 ניסה יעקב קנסינו לנצל את קשריו עם אוליברס כדי לשכנע אותו לאפשר את חזרת היהודים לספרד, ולהקים שכונה יהודית במדריד, אולם נסיונות אלה לא צלחו. בנו אברהם הפך לרב ודיין באוראן. בשנת 1669 גורשו יהודי אוראן בפקודתה של מריה מאוסטריה המלכה האם ששמשה כעוצרת למלך הקטין קרלוס השני. אברהם קנסינו שהפך להיות רב ודיין, נאלץ לעזוב את העיר ולהתיישב בליוורנו שבאיטליה.
תמונות:
1. מבצר סנטה קרוס באוראן שנבנה בידי הספרדים בשנת 1577
2. גספר דה גוסמן דוכס אוליברס בציור של דייגו ולסקס, מוזיאון סאו פאולו לאמנות
3. אוליברס מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי

לפוסט בפייסבוק


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק