נישואי מלך פרס לבת ראש הגולה היהודיה

יהודיה שהתחתנה עם מלך פרס והפכה למלכה, המחשבה הראשונה שעולה היא אסתר המלכה. כאן נדבר על מקרה נוסף ופחות ידוע. במאה הרביעית לספירה הייתה יהודיה שהתחתנה עם מלך פרס הפכה למלכת פרס, ואף הייתה אמם של שני מלכים.
שושנדוחט (או שושנדוכט) הייתה בתו של ראש הגולה יתכן שמדובר בכהנא בר אבא (345-415 לספירה) או באביו אבא בר עוקבא (בערך 300-370). ראש הגולה היה המנהיג החילוני של יהודי בבל. התפקיד עבר מאב לבן. לפי המסורת ראשי הגולה מתייחסים ליהויכין מלך יהודה שהוגלה בידי נבוכדנצר מלך בבל לירושלים ולפיכך שייכים לבית דוד. תפקיד ראש הגולה זכה ליוקרה רבה באימפריה הפרסית. שושנדוחט התחתנה עם יזדגרד הראשון מלך פרס מהשושלת הססאנית (מלך 399-420), בתקופתה נוסדו קהילות היהודיות באיספהן שושן ושושטר. וראשי הגולה היהודיים היו בני בית בביתו של המלך יזדגרד, שהחשוב שבהם היה האמורא רב הונא בר נתן. בנה של שושנדוחט הוא המלך בהרם החמישי (420-438). ישנה השערה לפיה הקבר המיוחס למרדכי ואסתר בהמדאן שבאיראן הוא למעשה קברה של שושנדוחט.
בפוסט בעבר דנו במקרה הפוך של ראש הגולה בוסתנאי שנשא לאישה נסיכה ססאנית (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/502291559925385).
תמונות:
1. צלחת כסף של המלך יזדגרד הראשון מוזיאון מטרופוליטן לאמנות ניו יורק
2. חותמו של רב הונא בר נתן מוזיאון הכט חיפה
3. חותמו של המלך בהרם החמישי מוזיאון מטרופוליטן לאמנות ניו יורק


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק