המלחמה הביזנטית ונדלית

המלחמה הביזנטית ונדלית, הייתה מלחמה שנערכה בשנת 533, בין האימפריה הביזנטית תחת הקיסר יוסטיניאנוס הראשון, לבין המדינה הונדלית, מדינה שהוקמה בידי שבטים גרמאניים שהתיישבו באפריקה הצפונית. בראש הוונדלים עמדם מלכם גלימר. הרקע למבצע היה שהמלך גלימר, שהיה נוצרי מהזרם האריאני, רדף נוצרים בני זרמים אחרים, שהחלו לזרום בעקבות כך כפליטים לאימפריה הביזנטית. 
מפקד הצבא הביזנטי היה המצביא הנודע בליסריוס, מי שנחשב לאחד מהמצביאים הגדולים בכל הזמנים. הוא עמד בראש צבא של כ-5,000 פרשים וכ-10,000 רגלים, שנחת בטוניסיה של ימינו באמצע קיץ 533. 
ב-13 לספטמבר 533 נערך הקרב הראשון בין שני הצבאות- קרב אד דקימום, ששמו הלטיני מגיע מכך שנערך 10 מיל (16 ק"מ בערך) מהעיר קרתגו. הצבא הוונדלי מנה כ-11,000 חיילים בפיקודם של המלך גלימר, אחיו אמנטס והמצביא גיבמונד. הוונדלים התפצלו לשלושה כוחות במטרה להביא את הביזנטים לשטח בו הם יהיו בנחיתות, אולם הם כשלו במשימתם, גיבמונד ואמנטס נהרגו והצבא הוונדלי הובס. הביזנטים כבשו את קרתגו, וגלימר נסוג מערבה.
גלימר ניסה לארגן צבא מחדש, הוא החזיר את אחיו צזון מגלות בסרדיניה, וגייס חיילים מקרב שבטי הברברים המקומיים. ב-15 בדצמבר נערך בקרבת קרתגו קרב טירקמרון, הפעם התבוסה הוונדלית הייתה כבדה אף יותר, וגלימר נאלץ להכנע, אחרי שראה אח נוסף שלו נופל בקרב. קרב זה הביא לכיבוש אזור זה בצפון אפריקה בידי הביזנטים, והיה חלק משחזורה הכמעט מלא של האימפריה הרומית הגדולה בזמן הקיסר יוסטיניאנוס, בהמשך בליסריוס יכבוש את איטליה (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/688994497921756).
תמונות:
1. פרש ביזנטי מהמאה השישית צייר ג'וני שומט
2. פלאביוס בליסריוס מתוך פסיפס בקתדרלת סן ויטאלה ברוואנה
3. הקיסר יוסטיניאנוס מתוך אנציקלופדיה תרבות
4. לוחם אלאני ולוחם ונדלי צייר אנגוס מקברייד
לפוסט בפייסבוק



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק