1864

ביקורת סדרת טלויזיה 1864.
בשנים האחרונות ישנה אופנה של סדרות טלויזיה מונומנטאליות המבוססות על ההיסטוריה. הפעם נדון במיני סדרה כזו שמגיעה מדנמרק הסדרה 1864. 
1864 עוסקת באחת הטראומות הגדולות בהיסטוריה של דנמרק, התבוסה הצורבת לפרוסיה של ביסמרק, בה דנמרק אבדה את המחוזות שלזויג והולשטיין (עליה כתבתי בפוסט בעבר).
הסדרה, שהיא הפקה מושקעת מאוד ועתירת תקציב של ערוץ DR הדני, מספרת  את סיפורה של המלחמה מנקודת מבטן של כמה דמויות- ראשית כל דמות המספרת בת זמננו, בחורה דנית העובדת כמטפלת של ברון זקן שהוא נכד לאחת הדמויות, ומקריאה לו יומנים מזמן המלחמה. אותה בחורה היא אחות לחייל דני שנהרג באפגניסטן- רמז לקשר בין המלחמה לימינו. 
 הסיפור המרכזי הוא משולש רומנטי בין שני אחים המאוהבים בבחורה אחת ויוצאים יחד לשדה הקרב, והיחסים בין בני משפחותיהם. במקביל המלחמה מציגה את הפוליטיקאים בני הזמן, כאשר המנהיגים הזרים כדוגמת הקנצלר ביסמרק, מולטקה  המלכה ויקטוריה ולורד פלמרסטון מגלמים שחקנם גרמנים, ובריטיים בהתאמה והם מדברים בשפתם. הדמות הפוליטת המרכזית בסדרה היא דמותו של ראש ממשלת דנמרק ג.ד מונארד, המוצג בסרט כמחרחר מלחמה. מי שמנסה כל הזמן לדחוף את המלך כריסטיאן התשיעי להכנס למלחמה, בטענה שבהיותו ממוצא גרמני הוא צריך להוכיח את הפטריוטיות שלו, וכל הזמן מנפנף בכך שבנו משרת בשדה הקרב. דמות מרכזית נוספת היא דמותה של יוהאנה לואיז הייברג, מי שנחשבת לשחקנית התאטרון הגדולה בהיסטוריה של דנמרק. בסדרה נרמז שהיא המאהבת של ראש הממשלה מונארד, ומוצגת כמחרחרת מלחמה, שדוחפת אותו לצעדים פזיזים במלחמה בפרוסים. מה שככל הנראה לא היה ולא נברא. לא ידוע על קשר רומנטי בין השניים (מונארד היה בישוף פרוטסטנטי ואדם שמרן, וקשה להאמין שהיה מחזיק מאהבת בפרופיל גבוה כזה), והיא גם לא ידועה כאישה מיליטנטית במיוחד. לעניות דעתי עשו כאן השלכה מדמותה של הקיסרית אז'ני אשתו של קיסר צרפת נפוליאון השלישי, שדחפה אותו למלחמה הרת אסון מול אותה פרוסיה של ביסמרק. ובכלל דמותו של מונארד מוצגת בצורה הרבה יותר שלילית ממה שהייתה בפועל, והוא נראה כסוג של נבל, בפועל הוא היה דמות טראגית שהתייסר מאוד על המלחמה ואף הגר אחריה לניו זילנד לכמה שנים כי לא יכול היה לשאת את החיים בדנמרק אחריה..
מאידך האנס כריסטיאן אנדרסן מוצג כמתנגד למלחמה.
הסדרה מתעדת את המלחמה שהתחילה בהצלחות דניות והסתימה בתבוסה רבתי, היא כוללת סצנות גראפיות רבות שמראות את הזוועה בשדה הקרב. מומחש היטב גם ההבדל באיכות הנשק שנתן לפרוסים יתרון גדול. עוד הסדרה מדברת כדרך אגב על הבדלי המעמדות בחברה הדנית, על חדירת אידאולוגיות כמו מרקסיזם ורפובליקניות, על גזענות כלפי צוענים, על היחס להריון מחוץ לנישואין ועוד. מן הצד השני היא מראה את היחס בדנמרק של ימינו למלחמה ומיליטריזם ואת היחס לטראומה לאומית, אם תרצו מדובר ב"שעת נעילה של דנמרק".
ניתן לצפות בסדרה בנטפליקס
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק