הקימרים

הקימרים היו קבוצה אתנית שחיה  בתקופת הברזל (מאות 12-7 לפני הספירה) באזור צפון הים השחור. הם הגיעו לאזור בסביבות סוף האלף השני לפני הספירה, והחלו לנדוד משם מערבה דרומה וצפון מערבה. מחקרים מראים שהקימרים הם אלו שדחפו את שבטי הדורים מאזור נהרות אודר ושפריי  שבמרכז אירופה (פולין וגרמניה של ימינו בערך) לכיוון יוון האכאית, מה שהביא להרס התרבות המיקנית. וככל הנראה הם גם אלה שדחפו את שבטי הקלטים מערבה. בכתבים יווניים הם נודעו בשם קימרי ובכתבים אשוריים ואכדיים כ- גימירי או גימריא, משם נגזר ככל הנראה גומר התנכי הנזכר בבראשית כאחד מצאצאי יפת (https://facebook.com/historiaolamit/posts/547785852042622). הרודוטוס כותב שהקימרים ישבו באזור צפון הים השחור לפני הסקיתים. לפי מקורות מסוימים הם ישבו באזור חצי האי קרים, ים אזוב טמאן והקווקז המערבי בשנים 1000-500 לפני הספירה בערך. הרודוטוס כותב שבסביבות שנת 800 לפני הספירה הם נסוגו מערבה מפני הסקיתים שהגיעו ממזרח וכבשו את קדמת אסיה. מקורות אחרים טוענים שדווקא ההיפך הוא הנכון, והשהקימרים שלטו בסקיתים. במאה השביעית לפני הספירה הקימרים היו בני ברית בקדמת אסיה.
מעט מאוד ידוע על אורח החיים והשפה של הקימרים. מקורות אשוריים מלמדים אותמו על שלושה מלכים- אנדק אתרו,  דוגדמה, ותאו פה. על לבושם של הקימרים לומדים מאומנות של בני עמים אחרים שתעדו אותם. נראה שהם לבשו מכנסיים ומעילי עור נעלו מגפיים וחבשו כובעים מחודדים.
בשנת 714 לפני הספירה הם הביסו בצורה קשה את רוסה מלך אררט (ארמניה וחלקים ממזרח טורקיה של ימינו בערך), שניסה לפלוש לשטחם. הם נלחמו גם מול ממלכות לוד (לידיה) ופריגיה שבאנטוליה (טורקיה האסיאתית של ימינו) וגם מול ממלכת אשור (חלק מעיראק של ימינו) הקימרים שהיו מיומנים בלוחמת פרשים, והיו בין הראשונים שידעו לירות בחץ וקשת בעודם רכובים עלסוס. במאה השביעית חברו לאררטים והרסו את ממלכת פריגיה, תבוסה שככל הנראה הביאה להתאבדותו של המלך מידאס. בהמשך הם כבשו את סרדיס בירת לוד ונלחמו נגד הערים היווניות של מערב אנטוליה. אריכלוכוס טוען שהם הרסו את מקדש ארטמיס באפסוס (כיום במערב טורקיה) גם מקורות בבליים מזכירים את הקימרים. מהמאה השישית הם כבר לא מוזכרים.
תמונות:
1. ציור יווני של לוחמים קימריים ושחזור שלו
והלאה כלי נשק קימריים

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק