מסעות חבשוש

במאה ה-19 גל של סקרנות מחקרית מלא את אירופה ונוסעים ממדינות אירופיות שונות נסעו לחקור את ארצות אסיה ואפריקה ה"אקזוטיות". אחד מנושאי המחקר המרכזיים היה ארצות שנזכרו בתנ"ך. אחד הנוסעים- חוקרים הללו היה יהודי צרפתי יליד טורקיה, יוסף הלוי שמו. יוסף הלוי חשף לעולם המערבי לראשונה את יהודי אתיופיה בשנת 1868(ועל כך בעתיד אולי בפוסט נפרד). בשנת 1869 נשלח בידי ארגון "כל ישראל חברים" לתימן, במטרה לחקור את תרבותה של שבא, המוכרת לנו בעיקר מסיפור שלמה המלך ומלכת שבא המופיע במקרא בספר מלכים א'. למסעו של הלוי בתימן הצטרף חיים חבשוש, צורף יהודי מצנעה. באותה תקופה רבים מהתיירים שהגיעו לארצות המזרח קנו כמזכרת העתקים של עתיקות מקומיות. חיים חבשוש התמחה בהעתקת כתובות שבאיות ומכירתן לתיירים. הוא לא הבין את הכתובות אך ידע היטב איפה למצוא אותן, מה שהפך אותו להיות מדריך אידאלי לאתרים הארכיאולוגיים בצפון מזרח תימן. במהלך המסע חבשוש העתיק עבור הלוי את הכתובות השבאיות, הוא למד תוך כדי עבודה לקרוא ולכתוב בכתב השבאי ואף תעתק את הכתובות לכתב עברי (מה שלא היה קשה לאור העובדה שהשבאית היא שפה שמית). בעקבות כך הצליח הלוי לפרסם 685 כתובות שבאיות, ופתח ענף חדש בבלשנות השמית. בזכות הדרכתו של חבשוש הצליח הלוי להגיע לאזורים בתימן בהן לא דרכה רגל אדם אירופי מעולם. כדי לא לעורר חשד הלוי טייל מחופש, בהתחלה לרב ירושלמי, אחר כך לרב תימני ולבסוף לקבצן נודד.
לבקשת החוקר האוסטרי היהודי אדוארד גלאזר כתב חיים חבשוש תעוד של המסע המשותף על הלוי ברחבי תימן. בספר אות כינה "מסעות תימן"- בערבית "רויא אלימאן" מספר חבשוש על המסע והמחקר, אבל גם מספר על קורות יהודי תימן קודם לכן ועל מצבם הפיזי בזמנו. הספר נכתב בערבית יהודית של יהודי צנעא, והוא אחד מהמקורות החשובים ביותר על תימן הידועים לנו.
המזרחן שלמה דב גויטיין, תרגם את ספרו של חבשוש לעברית ופרסם אותו תחת השם "מסעות חבשוש". הספר המלא כולל מבואות ונספחים של גויטיין ניתן לקרוא באינטרנט בכתובת http://ybz.org.il/…/dbsArticles/Goitein.Travels.in.Yemen.pdf
תמונות:
1. חיים חבשוש
2. יוסף הלוי
3. כתובות שבאיות שחבשוש העתיק עבור הלוי
4. שלמה המלך ומלכת שבא מתוך "העולם מראשיתו ועד ימינו צייר סרג'יו ריצאטו




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק