הגלאטים


גאלים או קלטים, היו קבוצה אתנית שבשיאה שלטה על חלקים ניכרים באירופה. ואף הגיעה לאסיה הקטנה, היא טורקיה של ימינו. כיום הקלטים מצומצמים לאירלנד, סקוטלנד וילס ומחוז קורנוול שבאנגליה ולמחוז בריטני שבצרפת. גם כיום יש שרידים לנוכחות הגאלית באירופה שמתבטאים בשמות כמו גליציה בפולין וגליסיה בספרד. בשנים 277-8 לפני הספירה עברה קבוצה של קלטים מאירופה לאסיה והתיישבה במרכז אנטוליה, היא החלק האסיאתי של טורקיה המודרנית. על שם אותם גאלים נקרא האזור גלטיה ותושביו גלטים.
הגלטים נלחמו לצד ניקומדס הראשון מלך ביתיניה (צפון מערב אנטוליה), במלחמה נגד אחיו זיפיטיס. אך הובסו בידי המלך הסלווקי אנטיוכוס הראשון. וכך הצטמצמו לאזור מרכז אנטוליה. בירתם הייתה אנקירה, היא אנקרה בירת טורקיה של ימינו.
לפי סטרבון, הגלטים התחלקו לשלושה שבטים בראשם עמד ראש שבט בעל סמכויות בלתי מוגבלות. רק במקרים של רצח נשפט אדם בפני מועצה של 300 איש במקום שנקרא "דרינמטון", 30 ק"מ דרומית לאנקירה. שם המקום מרמז שהיה בו עץ אלון קדוש, שכן לאלון יש מקום חשוב בדת הקלטית.
הגלאטים השכירו עצמם פעמים רבות כשכירי חרב, חלקם אף הגיע למצרים, להלחם למען בית תלמי. הם נלחמו עם הסלווקים נגד פרגמון (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=491546300999911&id=477237389097469), אחר כך נלחמו לצד פרגמון. במאה ה-2 לפני הספירה נלחמו נגד הרומאים לצדו המלך הסלווקי אנטיוכוס השלישי. במלחמת רומא נגד מיתרדתס מלך פונטוס תמכו דווקא ברומאים. בשנת 64 לפנה"ס הפכה גלטיה למדינת חסות רומית, דיוטריקס השלישי הוכרז בידי הרומאים כמלך הגאלים. בשנת 25 לספירה הפכה גלטיה לפרובינציה רומאית.
תמונות:
1. לוחם גלאטי (כריסטוס גיאנופולוס)
2. מטבע של דיוטריקס מלך גלטיה (שימו לב למגן הקלטי)
3-4. שכירי חרב גלטים במצרים התלמאית במאה השלישית לפני הספירה (אנגוס מקברייד)

לפוסט בפייסבוק




תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק