קונסטנטינוס השלישי קיסר רומא מטעם עצמו


במאה החמישית לספירה הייתה האימפריה הרומית המערבית על סף התמוטטות, שבטים "ברבריים" שונים רובם ממוצא גרמאני. כבשו את נחלותיה, והתקרבו יותר ויותר אל פנים איטליה, כולל הבירה רוואנה והבירה ההיסטורית רומא. הרומאים בבריטניה, שהיו מבודדים ממכורתם, חששו גם הם מפלישה ברברית לנחלותיהם. קצין בצבא הרומי בבריטניה בשם קונסטנטינוס, ניסה לארגן פלישה לגליה, היא צרפת של ימינו, במטרה לבלום את הברברים. בשנת 407 הכריז על עצמו כקיסר המערבי, קוסנסטנטינוס השלישי. כוחותיו המשיכו בפלישה לתוך אירופה, מה שהווה קריאת תיגר נגד הקיסר הונוריוס. הוא הצליח להשתלט על כל גליה ועל חלקים מספרד, הוא קבע את בירתו בעיר ארל, כיום בצרפת. הוא אף כרת בריתות עם מספר שבטים גרמאניים וגבר בקרב על שבטים אחרים. ההקיסר הונוריוס מצידו לא היה מרוצה מהסיטואציה, הוא שלח את המנהיג הויזיגות הנאמן לו סרוס, שילחם נגד הקיסר המורד. כוחותיו של סרוס צרו מעל הכוחות הנאמנים לקונסטנטינוס בקרבת ולנטיה, אך הובסו בידי בנו קונסטנס של קונסטנטינוס, שהוכתר על ידיו לתואר אוגוסטוס, כלומר שלטון משותף לקונסטנטינוס כקיסר ולקונסטנס כאוגוסטוס, אך מדובר היה במינוי סמלי בלבד.
בשנת 409 תבע קונסטנטינוס מהקיסר הונוריוס שיכיר בו כאוגוסטוס של החלק המערבי, של מה שנשאר מהאימפריה הרומית המערבית. באותה תקופה פלש לאיטליה אלאריק מלך הויזיגותים (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=550268165127724&id=477237389097469), וקונסטנטינוס הציע שתוף בשלטון עם הונוריוס, בתמורה בסיוע במלחמה נגד אלאריק. הונוריוס נאלץ להכיר בו כאוגוסטוס. באותה שנה הוא אף החזיק במשרת הקונסול יחד עם הונוריוס. תאודוסיוס השני , קיסר האימפריה הרומית המזרחית, סרב מאידך להכיר בשלטונו של קונסטנטינוס.
באותו זמן סבל חיל המצב של קונסטנטינוס בספרד, בפיקודו של גרונטיוס תבוסות מהאלאנים, הסואבים והוונדלים. למרות זאת הוא סרב להכנע והכריז באותה שנה על בנו מקסימוס בתור קיסר.
הכוח של גרונטיוס פלש לספרד, שם הרג את קונסטנס, וצר על בירותו של קונסטנטינוס, ארל. בשנת 411, מצביאו של הונוריוס קונסטנטיוס (לימים הקיסר קוסטנטיוס השני) שבר את המצור של גרונטיוס על ארל. גרונטיוס נסוג חזרה לספרד. אלא שהכוח לא עזר הרבה לקונסטטינוס השלישי שהובל כשבוי לרוואנה, שם הוצא להורג כמורד בשנת 411
תמונות:
1-2, מטבעות שטבע קונסטנטינוס השלישי
3. מטבע של קונסטנס השני

לפוסט בפייסבוק



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק