יוהאנס עמוס קומניוס

יוהאנס עמוס קומניוס הוא שמו הלטיני של יאן עמוס קומנסקי (1592-1670) היה איש כנסיה הוגה דעות מחנך יליד מוראביה, כיום בצ'כיה. הוא היה שייך לקבוצה דתית פרוטסטנטית שנקראה האחים הצ'כיים (או הבוהמיים/מוראביים)- קבוצה שנשענה על רעיונותיו של מבשר הנצרות הפרוטסטנטית מתקן הדת הצ'כי יאן הוס (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/930585763762627).
הוא התייתם מהוריו בגיל 12, לכן, החל ללמוד בבית ספר לטיני בגיל המאוחר של 16, אבל בכל זאת התבלט עד מהרה כתלמיד מבריק.  הוא למד באוניברסיטה הקלווינסיטית בהבורן, ובמחלקה לתאולוגיה של אוניברסיטת היידלברג. בשנת 1614 חזר למורביה והחל ללמד  בבית הספר של האחים הצ'כיים בעיר פז'רוב. בשנת 1616 הוסמך לכומר וכעבור שנתיים הפך לכומר של הקהילה בפולנק. אותה שנה התחתן עם אישה בשם מדלנה ונולדו לו שני ילדים. בשנת 1618 פרצה מלחמת שלושים השנה בין הקתולים לפרוטסטנטים, וצ'כיה, בה החלה המלחמה הייתה אחת הסובלות העיקריות ממנה (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/561360584018482).
 במהלך המלחמה הוא נאלץ לברוח מהעיר פולנק שנכבשה בידי בית הבסבורג הקתולי, במהלך תקופה זו אבד את אשתו ושני ילדיו שמתו מהמחלות ותלאות הדרך.
קומניוס אבד גם את משפחתו, את הקהילה שלו, וגם את מולדתו צ'כיה מעוז הפרוטסטנטיות שנכבשה כולה בידי כוחות הקתולים. בעקבות המלחמה הוא נאלץ לנדוד ברחבי אירופה הפרוטסטנטית, כשהוא בורח מפני מוראות המלחמה.
בשנת 1623 הוא כתב את ספרו הראשון "מבוך העולם וגן העדן של הלב" שהיה אלגוריה סטירית ונכתבה דווקא בשפה הצ'כית ולא בשפה הלטינית. בשנת 1628 כבר לא יכול היה להשאר בצ'כיה שנפלה בידי הקתולית וברח עם אנשי כנסייתו ללסנו שבפולין. בשנת 1632 מונה כבישוף של  מסדר האחים הצ'כים.  אותה שנה הוא הוציא  את ספר לימוד הלטינית Janua linguarum reserata, שתורגם לרבות משפות אירופה, ופרסם אותו כמלומד חשוב בכל רחבי היבשת. הוא דגל במה שהוא כינה פנסופיה, ידע אוניברסלי כללי שחוצה תרבויות ומאחד את כל בני האדם. בשנת 1641 נסע לאנגליה הפרוטסטנטית. אותה שנה הוא כתב את ספרו "דרך האור" בו פרש את תוכניתו לחינוך כלל עולמי שיביא לשלום בין העמים. להצעתו נפתח באנגליה קולג' פנסופי, שהיה אמור להפיץ את משנתו האוניברסלית. אולם הוא נאלץ לעזוב את אנגליה בשנת 1642 בגלל מלחמת האזרחים שפרצה בה תחילה לשוודיה אחר כך לאלבינג שבפרוסיה.
 בשנת 1648 חזר ללסנו, ומונה לבישוף הראשי של איחוד האחים הצ'כים בתקופה זו מתה אשתו השניה.
בשנת 1650 המשיך בנדודיו ועבר לשארוש פטק שבהונגריה, שם פתח בית ספר של האחים הצ'כים, המתבסס על העקרונות החינוכיים אותם פתח.
בשנים 1655-6 שהה שוב בלסנו אולם באותה תקופה פלשו השוודים לפולין,  ביתו עלה באש כל הכתבים עליהם עבד כולל מילון לטיני צ'כי הושמדו, והוא נאלץ שוב לברוח הפעם לאמסטרדם. שם המשיך לעבוד כשפטרונו הוא לואי דה הייר.
בשנת 1657 הוציא בהולנד את ספריו החשובים Opera Didactica בהם פרש את משנתו החינוכית שכללה רעיונות מהפכניים: בית ספר לכולם- לא רק לבעלי ממון, לימוד בשפת הדיבור ולא בלטינית כפי שהיה נהוג עד אז. כמו כן הוא דבר על חינוך גם לבנות, ועל למידה מאתגרת מועילה ומהנה כדי לעורר את המחשבה, הוא האמין שהאדם אוהב דעת ולומד כל חייו. בספרו Didactica Magna  הוא פרש את החזון שלו לגבי מערכת חינוך שהיא הבסיס למערכת החינוך בימינו, גן ילדים, בית ספר יסודי, תיכון, קולג' ואוניברסיטה, רעיון מהפכני שנשמעכל כך טבעי בימינו.
בשנת 1658 הוציא ספר לימוד מהפכני נוסף "העולם המצויר", שכלל גם הוא רעיונות מהפכניים כמו איורי המחשה, ותרגום הטקסט הלטיני לשפת האם, שמקל על לימוד בשפת האם של התלמיד.
קומניוס מת באמסטרדם בשנת 1670 והוא נחשב לאבי המחשבה הפדגוגית המודרנית.
 תמונות:

1. קומניוס  ודרכי החינוך שלו מתוך אנציקלופדיה תרבות
2. דיוקן של איש זקן מאת רמברנדט שמיוחס בידי רבים לקומניוס
3. כתב היד הקדום ביותר של קומניוס שששרד כתוב בלטינית וצ'כית ומוערך לשנת 1611
4. כיתת לימוד לטינית מתוך הספר העולם המצויר
5. שער הספר מבוך העולם וגן העדן של הלב
6. השער המאויר של הספר אופרה דידקטיקה




לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק