מלחמת שבעת השבועות

בעבר דברנו בפוסט, על המלחמה בה כבשו פרוסיה של ביסמרק, ואוסטריה במשותף, את מחוזות שלזויג והולשטיין מידי דנמרק (https://www.facebook.com/historiaolamit/posts/772823319538873). כמובן שהחזקת שטח במשותף היא מפתח לסכסוכים, במיוחד אם מדובר באדם שואף מדון, ובעל שאיפות התפשטות טריאטוריאלית כמו הקנצלר אוטו פון ביסמרק. ובאמת ב-1866 פרץ סכסוך בין שתי המדינות. ביסמרק אחד סביבו את מדינות צפון גרמניה- מקלנבורג-שוורין, מקלנבורג-שטרליץ, אולדנבורג, אנהלט, בראונשווייג, סקסוניה-אלטנבורג,סקסוניה-קובורג-גותה, ליפה, שוורצבורג-זונדרסהאוזן, ולדק, ברמן, המבורג, וליבק. בנוסף כרת ברית עם המדינה החדשה איטליה, כשהבטיח לה את וונציה, שהייתה אותו זמן תחת שלטון אוסטריה, ובתמורה קבל סיוע צבאי איטלקי. את הניטראליות של צרפת תחת נפוליאון השלישי, הבטיח אתמורת הבטחת שטחים לצרפתים. ורוסיה, הייתה אותו זמן בסכסוך עם אוסטריה, על רקע מלחמת. קרים.
אוסטריה מצידה אחדה מסביבה את מדינות דרום גרמניה- בוואריה, וירטמברג, באדן, הסן, הסן, נסאו, ופרנקפורט, סקסוניה, סקסוניה-מיינינגן, רויס-גרייץ, שאומבורג-ליפה והנובר. למרבה האבסורד, דווקא הצד האוסטרי כונה "הפדרציה הגרמנית".
לצד הפרוסי, תחת פיקודו של אחד מגדולי המצביאים בכל הזמנים, הלמוט פון מולטקה- מולטקה הזקן, היו מספר יתרונות מרכזיים, הוא הצליח לגייס את הצבא במהירות באמצעות רשת מסילות הברזל, שרישתה את צפון גרמניה, בניגוד לאוסטרים שגייסו צבא בעצלתיים, כי פחדו ממרידות בקרב עמי האימפריה הרבים. יתרון שני היה ברובה הפרוסי, שהיה רובה נטען בריח, עם מנגנון מחט, שניתן להטעין בשכיבה, ומסוגל לירות כחמישה כדורים בדקה. לאוסטרים מאידך היה רובה נטען לוע, שניתן להטעין רק בעמידה, ויורה רק שלושה כדורים בדקה. יתרון דומה היה לתותח הפרוסי שנטען מאחורה, בניגוד לאוסטרי שנטען מקדימה.
המלחמה עצמה התחילה בתאריך -14 ביוני 1866 ונרשמו בה תנודות רבות, ונצחונות לשני הצדדים, אולם בשורה התחתונה ידם של הפרוסים והאיטלקים הייתה על העליונה.
בשלב זה ביסמרק דחף את וילהלם מלך פרוסיה לחתום הסכם שלום עם האוסטרים, שיסיים את מה שנודע כמלחמת שבעת השבועות. צרפת תווכה בין הצדדים, במה שכונה "שלום פראג". בעקבות ההסכם פורקה "הפדרציה הגרמנית" בראשות אוסטריה. איחודה של גרמניה בידי ביסמרק התקדם צעד נוסף כשפרוסיה ספחה את המדינות הגרמניות ממלכת הנובר, נסיכות הבוחר מהסן, דוכסות נסאו, פרנקפורט, ושלזוויג-הולשטיין, מן הצד השני אוסטריה, על אף היותה שטח דובר גרמנית, נותרה מחוץ לאיחוד. האיטלקים עשו את שלהם כשקיבלו את וונציה. האוסטרים, שהבינו שמדינתם נחלשה, החליטו לחזק את ההונגרים, על ידי הפיכת הקיסרות לאוניה פרסונלית האימפריה האוסטרו-הונגרית, עליה מלך הקיסר פרנץ יוזף.
תמונות:
1. קרב קניגרץ ב3 ביולי 1866 בו נרשם ניצחון פרוסי מוחץ צייר גאורג בלייבטראו
2. חיילים פרוסים בקרב לנגנזלצה -27 ליוני 1866 בו רשמו כוחות האנובר ובווריה ניצחון טקטי על פרוסיה וסקס קובורג גתה, אולם בשורה התחתונה הפרוסים רשמו ניצחון אסטרטגי. צייר גאורג פון בודיין
3. קרב נכוד -27 ליוני 1866 בו גברו הפרוסים על האוסטרים צייר ריכרד קנטל
4. קרב ליסה- 20 ביולי 1866 בו הביס הצי האוסטרי את האיטלקי צייר קרל פרידריך סורנסן
5. קרב קוסטוצה ב-24 ביולי 1866 בו גבר הצבא האוסטרי על האיטלקי צייר יוליוס קוזק
6. פרנץ יוזף קיסר אוסטריה- המפסיד הגדול של המלחמה, מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
לפוסט בפייסבוק





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק