אסטלת קמיניה

אחת התעלומות הגדולות בארכיאולוגיה היא אסטלת קמיניה- מצבת אבן שנמצאה בקמיניה שבאי היווני למנוס בשנת 1885. על המצבה יש שורות אופקיות ושורות אנכיות של טקסט בכתב יווני בשיטת חרישת השור- כלומר בשורה אחת האותיות הן מימין לשמאל ובשורה שאחריה משמאל לימין. אבל הטקסט כתוב בשפה שלא הייתה מוכרת בזמן מציאתה. המצבה היא מהמאה השישית לפני הספירה, לא יאוחר משנת 510 לפני הספירה בה כבשו האתונאים בראשות מילטיאדס את האי למנוס. בעבר חשבו שמדובר בשפת סתרים. מחקרים בימינו מראים שמדובר בשפה הלמנית,ששמשה באי למנוס לפני היוונית והיא קרובה לשפה האטרוסקית ושייכת למשפחת השפות הטירניות.
סיפורה של המצבה מעניין. השלטונות העוסמאניים של האי רצו להעניק אותו לצרפתים במטרה שיעבירו אותו למוזיאון בפריס. בעליה היווני של חלקת הקרקע, לא רצה להעביר אותה לשלטונות וקבר אותה באדמה של אחוזתו הענקית. המצבה נשארה שם עד מותו בשנת 1898. בנו אודיסאוס פנטלידס חזר ליוון מהודו בשנת 1900, וחפר בכל האחוזה בת חמשת האקרים, כדי למצוא את המצבה.
הוא העביר אותה בסתר לספינת משא בריטית שנסעה לאלכסנדריה. הקפטין של הספינה, שחמד את האסטלה, טען שזרק אותה לים. אולם בהתערבות הקונסול היווני באלכסנדריה נערך חיפוש בספינה והאסטלה נמצאה, והועברה לאחוזתו של פנטלידס באלכסנדריה. אספני עתיקות מכל העולם חמדו את האסטלה. משפחת רוקפלר הציעה תמורתה 10,000 מטבעות זהב. אבל פנטלידס היה יווני גאה ורצה להעבירה לאתונה, אלא שחשש שהשלטונות העוסמאניים יתנכלו למשפחתו שנשארה באי למנוס. בסופו של דבר המצבה הועברה בכל זאת למוזיאון באתונה, שם היא נמצאת עד היום.

לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק