פעולת הקומנדו האיטלקי בנמל אלכסנדריה

הצבא האיטלקי במלחמת העולם השניה לא הצטיין בביצועיו, דוגמה יוצאת דופן הייתה הקומנדו הימי האיטלקי המכונה השייטת העשירית, שבדצמבר 1941 הצליח להפתיע את הצי הבריטי בנמל אלכסנדריה שבמצרים.
בתשעה בדצמבר 1941 התקרבה הצוללת האיטלקית שירה (באיטלקית: Scirè) לנמל אלכסנדריה. לצוללת היו קשורים שלושה "חזירים"- חזיר הוא הכינוי של רכב הקומנדו הימי המאויש שפותח בידי האיטלקים, הוא  מכונה גם טורפדו איטי או טורפדו מאויש. שלושת החזירים מאוישים כל אחד בשני לוחמי יצאו למשימה לפוצץ כלי שיט בריטיים בנמל אלכסנדריה. כל אחד מהזוגות קבל משימה לפוצץ כלי שיט אחר. וכולם הצליחו לעקוף את ההגנות של הבריטים בדרך לנמל ולחדור לתוכו. אחד החזירים היה מאויש בקפיטן דורנד דה לה פנה ובאמיליו ביאנקי. מטרתם הייתה לפוצץ את המשחתת וליאנט. השנים כמעט טבעו והצליחו בקושי רב להניח מוקש ימי בקרבת הוליאנט. לרוע מזלם ביאנקי התעלף ודורנד נאלץ לעלות לחוף שם השנים נלכדו בידי הבריטים, ונחקרו דווקא על סיפונה של הווליאנט. כשתקרב מועד הפיצוץ של הספינה דורנד הודיע לחוקרו שהיא עומדת להתפוצץ וכך למעשה הציל את אנשי הספינה והשוהים בקרבתה. דורנד עצמו נשאר כלוא בתאו אך למזלו שרד את ההפצצה. צוות לוחמים אחר  שכלל את אנטוניו מרצ'ליה וספרטקו סקרגאט הצליח לפוצץ את ספינת המערכה קווין  אליזבת'. גם המשחתת ג'רוויס והמכלית סגונה ניזוקה בפשיטה האיטלקית. בפשיטה השתתף גם חזיר שלישי מאויש בוויצ'נזו מרטלוטה ומריו מרינו. כל ששת לוחמי הקומנדו נשבו בידי הבריטיים. הנזק שהפשיטה גרמה לצי הבריטי היה זמני בלבד מאחרו וכל הספינות תוקנו תוך כמה חודשים, אך בהחלט היה מדובר בנזק מוראלי ובפגיעה ביוקרתו של הצי הבריטי. בנוסף למשך זמן מה הים התיכון הופקר לחסדי הציים הגרמני והאיטלקי, שיכלו להעביר ללא הפרעה אספקה לכוחותיהם בצפון אפריקה. למרות נפילתם בשבי עוטרו כל אנשי הקומנדו בידי מוסוליני באותות גבורה על המבצע באלכסנדריה.
הספינה שירה הוטבעה ב-10 לאוגוסט 1942 בידי משחתת בריטית, בקרבת נמל חיפה וטבעה על 53 האנשים שהיו עליה, ומעשה חורבותיה נמצאות מול חיפה עד היום.
  בשנת 1943 אחרי הפלתו הזמנית של מוסוליני חתם מלך איטליה ויטוריו עמנואלה השני על הסכם עם בעלות הברית ובכך איטליה עברה צד מצידן של מדינות הציר לצד בעלות הברית, ובכך חלק ניכר מהצבא האיטלקי עבר להלחם נגד מי שזמן קצר קודם לכן היה האויב. ביניהם היו גם אנשי הקומנדו האיטלקים מהפשיטה על אלכסנדריה, ששוחררו משביים, והשתתפו במבצעי קומנדו נגד הגרמנים לצד הבריטים אויביהם לשעבר.  אחרי המלחמה דה לה פנה קבל את מדליית הזהב האיטלקית לגבורה בשדה הקרב דווקא מאדמירל צ'ארלס מורגן, מי שהיה מפקד הווליאנט אותה פוצץ.
תמונות:
1. הצוללת שירה
2. חזירים שהוצגו במוזיאון המלחמה האימפריאלי בלונדון מתוך אנציקלופדיה עולם התרבות
3. קפיטן לואיג'י דורנד דה לה פנה
4. המשחתת וליאנט
לפוסט בפייסבוק



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק