המרד הבטאווי

בשנים 69-70 כאשר היהודים נלחמו נגד הרומאים במרד הגדול, הצבא הרומי נלחם גם במרד אחר הרחק משם בצפון אירופה- המרד הבטאווי, בשטח הולנד וגרמניה של ימינו בערך.
פדרציה של שבטים גרמאניים וקלטיים, מרדה ברומאים. המרכזי מבין כל השבטים היה הבטאווים. בראשם עמד נסיך בטאווי בשם גאיוס יוליוס קיוויליס, לשעבר קצין בצבא הרומי. קיוויליס שרת נאמנה את האימפריה אבל בזמן הקיסר נרון אחיו הוצא להורג, והוא נכלא ושוחרר בהמשך בידי הקיסר גלבה. אלא שהוא שוב נעצר בידי הטוען לקיסרות אאולוס ויטליוס ושוב שוחרר בידי הקיסר אותו. בנוסף על כך פורקה יחידה בטאווית שהגנה על הקיסר נרון, מה שהגדיל את המרמור בקרב הבטאווים.
בשנת 69 החל קיוויליס במרד. הוא הכיר את דרכי הפעולה הרומאיות והחליט למרוד גם מחוץ לבטאוויה. הוא הסית את שבט הקנאנפראטים, שמרדו גם הם ברשות מנהיגם ברינוס, ושבטים קלטיים וגרמאניים אחרים. בקרב שנערך בקרבת העיר ניימכן של ימינו הצליחו הכוחות הבטאויים להביס 2 לגיונות רומיים, הרבה בגלל עריקת החיילים הבטאווים שנלחמו לצד הרומאים, שהצטרפו לאחיהם. הרומאים נאלצו לסגת למחנה קסטרה וטרה. קיוויליס הוכתר למלך הבטאווים.
כוחותיו של קיוויליס נצלו את אי הסדר ששרר ברומא בעקבות מלחמת האזרחים (שנת ארבעת הקיסרים) והצליחו לעשות שמות בצבא הרומי. הם השמידו ארבעה לגיונות רומיים ואף לכדו את כל ספינות הצי הרומי בנהר הריין. בסופו של דבר כאשר הרומים הצליחו לנצח ביהודה, הבינו הבטאווים שהמצב השתנה קיוויליס חדש את הברית שלו עם הרומאים ולגיונות רומא שוב חזרו לבטוויה.
המרד הבטאווי נחשב מרכזי מאוד בלאומיות ההולנדית, הוא אף הונצח בציורו של הצייר ההולנדי הגדול רמברנדט.
תמונות:
1. הקונספירציה של קלאודיוס קיבילס מאת רמברנדט
2. המרד הבטאווי

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק