מנסה מוסא הראשון מלך מאלי

מנסה מוסא הראשון (1280 לערך - 1337 לערך) היה מלך מאלי משנת 1312 ועד מותו. ממלכתו השתרעה לאורך גדת הניז'ר וכללה את : טימבוקטו, גאו וג'נה. מהחוף האטלנטי במערב ועד גאו במזרח. הכלכלה של מאלי הייתה מפותחת מאוד והמסחר שלה הגיע למצרים מרוקו ואף לאירופה. עיקר עושרה של מאלי בא לה בעקבות הסחר בזהב.
בשנת 1324 קיים מנסה מוסא את מצוות החאג' למכה, דרך מדבר סהרה מרוקו ומצרים. מסע שעורר רושם רב בקרב בני התקופה בעיקר בגלל גודלה ועושרה של המשלחת, שכללה לפי מקורות מהתקופה כ60 אלף איש. חיילים ששמרו על השיירה ומשרתים. בין השאר כללה המשלחת 12 אלף עבדים לבושים בגלימות של משי. 500 עבדים שהלכו לפניו במהלך רכיבתו, והחזיקו, כל אחד מהם, מטה שעשוי מזהב טהור במשקל כולל של 500 מת'קל. השאר טיפלו בצרכי השיירה, שכללה 80 גמלים שנשאו כל אחד 3,600 אונקיות של זהב טהור, שנועד לקניות ולצדקה. אשתו האהובה ביותר של מנסה מוסא, אינארי קונאטה, נלוותה גם היא למסע יחד עם 500 משרתים משלה.
כשהגיע למצרים חנה המחנה ליד הפירמידות. מנסה מוסא העניק לסולטן מצרים הממלוכי, אל-נאצר מחמד אבן קלאון , 50 אלף דינר במתנה. הסולטן נתן לו ולמשלחתו ארמון לשהות בו והם שהו במצרים 3 חודשים כולל הרמדאן. הסולטן העניק למנסה מוסא מתנות רבות וצייד את משלחתו במזון וציוד להמשך המסע. מנסה מוסא ואנשיו העניקו מתנות רבות לאנשים ששרתו אותם במצרים ובזבזו זהב רב בשווקים. לפי מקורות ירד ערך הזהב במצרים בבין 10 ל25 אחוזים. מאוחר יותר הבינו אנשי המשלחת שהסוחרים המצרים "סדרו" אותם במחירים והקשיחו את מדיניותם כלפי סוחרים מצרים במאלי.
בסופו של דבר הצטרפו אנשי מנסה מוסא לשיירה מצרית שעלתה למכה. גם בדרך הוא הראה נדיבות רבה, כשחלק זהב לשבטים בדואיים אותם פגש בדרך.
כשהגיעו למכה ומדינה חלק מנסה מוסא 20 אלף מטילי זהב לצדקה. בכל מקום שהשיירה חנתה נבנה מסגד ארעי. מנסה מוסא בקש מהשריף של מכה שכמה מצאצאי הנביא מוחמד יצטרפו אליו במסעו חזרה למאלי, בהתחלה השריף סרב, אך בסופו של דבר אחרי הפצרות הצטרפו לשיירה 4 שריפים (צאצאי הנביא), שקבלו כל אחד 1000 מת'קל זהב. מנסה מוסא גם שלם למשכילים שפגש בחאג' כדי שיצטרפו אליו במסעו חזרה למאלי. בין השאר הצליח לשכנע את האדריכל והמשורר האנדלוסי, אבו אסחאק (שנודע אחר כך בשם אל-סאהלי), שתכנן אחר כך את ארמונו המפואר בטימבוקטו. בדרכו חזרה נוכח מנסה מוסא שטעה בחישוב ולא הביא מספיק זהב. הוא נאלץ ללוות זהב ובכך הביא לנפילה במחירי הזהב. מסע זה למכה העלה את יוקרתו זל מנסה מוסא בעולם. בתקופתו הפכו טימבוקטו וגאו למרכזי דעת עולמיים. אבן אסחאק בנה כאמור ארמון מפואר למנסה מוסא בגאו. בטימבוקטו הוא תכנן גם את מדרסת סנקור, שהפכה לאחד ממרכזי הדעת החשובים בעולם המוסלמי, ובכלל. טימבוקטו התמלאה במשפטנים, אסטרונומים ומתמטיקאים רובם מהעיר פס שבמרוקו.
מנסה מוסא הוא אחד השליטים העשירים בהיסטוריה.

לפוסט בפייסבוק
תמונות:
1. מנסה מוסא בציור דמיוני מתוך האטלס הקטלאני מהמאה ה14
2-5 ציורים בני זמננו של מנסה מוסא ואנשיו
6. מסגד ג'ינגרייבר בטימבוקטו, נבנה על ידי אבן אסחאק, בהוראתו של מנסא מוסא
7. מדרסת סנקור





תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק