שנהאת המצרי מאת מיקה ולטרי

המחשבה הראשונה שעלתה בקריאת הספר הייתה מה הביא סופר מפינלנד הרחוקה לכתוב דווקא על מצרים העתיקה. קריאה בספר מראה שהוא עשה את זה בצורה מופלאה.
שנהאת (קרי סנהאת )המצרי הוא ספר שנכתב בשנת 1945 בידי גדול סופרי פינלנד, מיקה ולטארי. שמו של גיבור הספר מבוסס על גיבור סיפור אחר בעל אותו שם שנכתב במצרים העתיקה בתקופת סנוסרת הראשון (1898-1943 לפנה"ס) והוא לצד עלילות גילגמש ממסופוטמיה הרומן העתיק ביותר הידוע לנו.
סיפורו של ולטארי מתרחש בתקופתו של פרעה אמנחותפ הרביעי. אותו מלך מנסה לעשות רפורמה דתית במצרים ומאמץ את פולחן האל אתון, במקום האלים המצריים המסורתיים. הוא גם משנה את שמו לאחאנתון ומעביר את בירת ממלכתו לעמארנה. כל אלה מוזכרים בספר וממלאים בו מקום מרכזי.
גיבור ספרנו שנהאת היה רופא מלכותי במצרים בתקופת אחנתון. הוא מסתבך בחובות ונאלץ לגלות מהמדינה. הוא יוצא למסע דרך כנען. מיתני, היא ממלכת החורים. ארץ האמורי של המלך עזירו , בבל של המלך בּוּרנַבּוּריָאש השני , ארץ חתי ,תחת המלך שופילוליומש הראשון וכרתים- שמכונה בספר בשמה התנכי כפתור תחת המלך מינוס המוכר מהמיתולוגיה היוונית. במהלך הסיפור שנהאת מצליח להתחבב על מלכי המדינות בהן הוא מבקר ולעבור הרפתקאות רבות ומרתקות. הספר תורגם בידי אהרון אמיר בסגנון תנכי. ניכר שולטארי עשה עבודת תחקיר מופלאה על התקופה, והושפע ממכתבי תל עמארנה בה מתועדת ההתכתבות בין מלכי האזור למצרים. אם כי יש אי דיוקים כמו השרדנה שמתוארים בשכירי חרב מלוב כיום מקובל לחשוב שהם "גויי ים" מסרדיניה.
תמונות:
1. אחאנתון סוגד לאתון
2. בּוּרנַבּוּריָאש השני
3. שופילוליומש הראשון
4. מלך כהן מכרתים



תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק