פיראט מוסלמי באיסלנד ואירלנד

במשך מאות שני הייתה צפון אפריקה מרכז של פיראטיות, הפיראטים הצפון אפריקאים כונו הפיראטים הברבריים. אחת מחבורות הפיראטים המעניינות ביותר ישבה בעיר סאלה שבמרוקו "נוודי סאלה", קבוצת פיראטים שכללה לצד מוסלמים מקומיים ומוסלמים מארצות אחרות, אירופים רבים שהתאסלמו. הפיראטים הקימו בסאלה מדינה עצמאית שנקראה רפובליקת סאלה. אחת הדמויות המעניינות מבין נוודי סאלה, הייתה מוראט ראיס, שהיה בכלל הולנדי בשם יאן ינסזון, שהתאסלם והצטרף לשורות הפיראטים.
בשנת 1627 כבש הפיראט הברברי מוראט ראיס את האי לאנדי, שבתעלת בריסטול, 12 מייל מחופי קורנוול שבאנגליה. מוראט ראיס הפך את לאנדי למרכז לפשיטותיו. באותה שנה הוא הסתייע במלח דני מאחת הספינות אותן שדד. המלח הוביל אותו עד איסלנד הרחוקה. שם ערכו פשיטה על כפר הדייגים גרינדוויק. השלל המסחרי בכפר העני היה דל, רק דגים מיובשים. אך בכל זאת הצליחו ללכוד 12 איסלנדים ו3 דנים. בהמשך, לכדו מוראט ראיס ואנשיו ספינה דנית, שגם אנשיה נמכרו לעבדים. מוראט ואנשים ניסו לפשוט גם על בסאסטאד'יר, מושבו של המושל הדני של איסלנד, אבל נאלצו לסגת משם אחרי שנורו בתותחים. בעקבות כך שבו על עקבותיהם ומכרו את השבויים שלכדו לעבדים בשוקי סאלה. בעקבות מסעו של מוראט היו עוד מספר פשיטות באיסלנד שנעשו על ידי פיראטים מאלג'יר, פשיטות אלה של שודדי ים מוסלמים נודעו באיסלנד בשם "החטיפות הטורקיות", מאחר ואלג'יר הייתה חלק מהאימפריה העוסמאנית.
באחת מפשיטותיו לכד מוראט ראיס את ג'ון האקט, דייג קתולי מדונגרוון שבאירלנד. האקט פדה את עצמו על ידי כך שהתנדב לסייע למוראט ראיס בניווטיו. הדייג הוביל את הספינה לעיירה הפרוטסטנטית בלטימור במחוז מערב קורק שבאירלנד. התיישבות של אנגלים מקורנוול בראשה עמד האנגלי תומס קרוק. בלטימור התעשרה מאוד, מה שהיה לצנינים בעיני שכניה האירים הקתולים. ב20 ביולי 1631 פשטו אנשיו של מוראט ראיס על בלטימור. הם לכדו 108 מתושבי העיירה. בעצת האקט הוא הקפיד לשבות רק אנגלים ושחרר את האירים. רק שניים מתושבי בלטימור זכו לראות שוב את מולדתם. ג'ון האקט נתפס ונתלה בידי השלטונות האנגליים.
תמונות:
1. סאלה בשנת 1600
2. פשיטה של פיראטים מוסלמים מתוך אנציקלופדיה תרבות
3. פיראט מוסלמי מהמאה ה-17 בציור של פייר פרנססו מולה (1612–1666)


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק