המקור לשירת רולאן




בשנת 778 יצא קרל מלך הפרנקים, מי שיהפוך אחר כך לקיסר קרל הגדול, למסע מלחמה נגד הערבים בספרד. המסע נכשל וכוחותיו של קרל נהדפו בידי הערבים ליד סרגוסה. בדרכם חזרה היה עליהם לעבור במעבר צר בשם רונסבל בהרי הפירנאים. מרבית הכוח הצליח לעבור בשלום אולם חיל המאסף נלכד במעבר הצר בידי מארב של גסקונים שהביסו אותם ושחטו אותם עד האחרון שבהם. איינהארד הביוגרף של קרל הגדול מספר שבין ההרוגים היה אחד בשם רולנדוס דוכס הספר הבריטני. ובכלל הסיפור תועד בקצרה במקורות ההיסטוריים.
מאידך יש פרוט הרבה יותר גדול באחת מהשירות האפיות המפורסמות ביותר בשפה הצרפתית "שירת רולאן"- רולאן הוא כמובן אותו רולנדוס.
 לפי שירת רולאן כוח מובחר של צבא הפרנקים שכונה פלדינים עבר במעבר הצר בפירנאים. כוח של ערבים ובסקים דרדר עליהם סלעים. מרבית הכוח נהרג, אבל המעטים שנותרו נלחמו בגבורה. אחד הגיבורים אוליבייה עושה שמות בכופרים. ואילו אחיינו של המלך רולאן נלחם בהם כשהוא חמוש בחרבו הבלתי מנוצחת ובשופר עשוי שנהב, שמכונה אוליפנט. אוליבייה מבקש מרולאן שיזעיק באמצעות האוליפנט את צבאו של המלך קרל, אולם הוא מסרב, כי אין זה מכבודות וכי לא רוצה להפריע למלך. בסופו של דבר כל הפלדינים נהרגים ורק רולאן נשאר, הוא תוקע באוליפנט עד שורידיו נקרעים ויוצא לו דם מהאוזניים.
מי שרוצה לקרוא את שירת רולאן המלאה יכול לעשות זאת בקישור זה בתרגומו של אריה סתיו: http://www.poetrytrans.com/rolan.pdf
תמונות
1. המלך קרל הגדול מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ג'וזפה ברטולי
2. רולאן תוקע באוליפנט מתוך אנציקלופדיה תרבות צייר ליביקו מראג'ה
3. קטע מכתב יד של שירת רולאן

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק