מלכי תראקיה מטעם רומא

כדי לחזק את שלטונם בתראקיה (כיום בולגריה וחלקים מיוון וטורקיה) הרומאים מינו שושלת מקומית ששלטו בתראקיה כשליטי בובה. שושלת זו נודעה כשושלת סאפיוי. בשנים 28-9 לפני הספירה נהלו הרומאים מסע מלחמה נגד השבטים הבסטרנאים והסקורדיסקים, הוקמה ממשלת בובות תראקית בידי הרומאים. הממשלה הורכבה בידי בני שבט האודריסאים, שבט תראקי-מקדוני נאמן לרומאים, במטרה לגרום לתראקיה תהליך של רומניזציה. בני השושלת הזו שלטו בתראקיה בחסות הרומאים עד להנחלת שלטון רומאי מלא על תראקיה. הם מעולם לא נחשבו כשליטים לגיטימיים בעיני התראקים עצמם, ונחשבו בעיניהם לבוגדים. עד כדי כך היו נאמנים לרומאים שטבעו מטבעות שמצד אחד מופיע בהם המלך התראקי ובשני הקיסר הרומאי. הראשון בהם שנשא את התואר מלך היה רואמטקלס הראשון (מלך 12 לפני הספירה עד 12 לספירה). תחילה היה עוצר של אחיינו רסקופוריס הראשון. ב13 לפנה"ס פרץ נגדו מרד בראשות ראש השבט והכהן וולגסס משבט הבסים. המלך הקטין רסקופוריס נרצח בידי המורדים ורואמטקלס הראשון הפך למלך בפועל. אלא שחייליו העדיפו לערוק לשורות וולגסס. למזלו צבא רומי בפיקוד מושל פמפיליה לוקיוס פיזו דכא את המרד ורואמטוקלס המשיך לשלוט באין מפריע.
בשנת 122 לספירה רואמטוקלס מת, הפעם הרומאים החליטו לחלק את תראקיה לשנים. בחלק אחד הומלך בנו קוטיס השמיני, ובחלק השני אחיו רוסקופוריס השני. קוטיס קבל את החלק הפורה והחקלאי ורוסקפוריס שטח שמיושב בעיקר בנוודים ציידים.
 רוסקופוריס לא היה מרוצה מחלקו וניסה להשתלט על החלק של אחיינו. הוא הזמין את אחיינו לסעודה, כביכול כדי לכרות ברית ביניהם. בסעודה קוטיס נעצר ורוסקופוריס נהיה למלך כל תראקיה. בשנת 18 קוטיס מת בכלא, ככל הנראה נרצח, אך בוימה בהתאבדות. אשתו תריפאנה ובניו ברחו מתראקיה, כדי להמנע מנחת זרועו של רוסקופוריס. אבל גם להם הרומאים דאגו לסידור עבודה. קוטיס התשיעי מונה בידי הרומאים למלך ארמניה התחתונה (38-47). הנסיכה גפאפיריס התחתנה עם מלך הבוספורוס, הנאמן לרומאים- טיבריוס יוליוס אספורגוס. בת נוספת הייתה פיתדוריס (או פיתדורידה) השניה. על בן נוסף רואמטוקלס השני אדבר בהמשך. הרומאים ממש לא היו מרוצים מרצח קוטיס. הקיסר טיבריוס פתח בחקירה. רסקופוריס הוזמן למשפט בידי הסנאט. טריפאנה הוזמנה גם היא להעיד, והאשימה את רוסקופוריס ברצח בעלה. רוסקופוריס נמצא אשם, ונשלח לגלות באלכסנדריה. אולם בדרכו לשם ניסה לברוח ונהרג בידי הרומאים. אחרי מותו של רוסקופוריס מלכו תריפאנה ובנה רואמטוקלס השני במשותף. רואמטוקלס השני לא זכה לפופולאריות מרובה. לא הרבה אחרי שהומלך פרץ נגדו מרד. המורדים צרו על ארמונו בפיליפופוליס (כיום פולבדיב שבבולגריה) בתביעה שיסגיר עצמו אליהם באשמת בגידה. ברגע האחרון הגיע לגיון רומי והציל אותו. הוא נודע כמלך נאמן לרומאים וכונה בידיהם "ידיד נאמן ובן ברית". הוא אף השתתף בשנת 26 במסע מלחמה רומי בבלקן בפיקוד סבינוס נגד שבט ארטקוי הקלטי. הוא הראה יכולת פיקוד גרועה מאוד וצבאו הובס ונטבח בידי הקלטים. בשנת 38 רואמטוקלס השני מת. הקיסר קליגולה קבע שעל תריפאנה לוותר על השלטון והעלה לשלטון את בתה פיתדוריס השניה שהתחתנה עם בן דודה בנו של קוטיס רואמטוקלס השלישי. הם שלטו בתראקיה עד שנת 46. אותה שנה רואמטוקלס השלישי נרצח, לא ברור אם בידי מורדים או בפקודת אשתו (אחרי הכל אביו רצח את אביה). אחרי מותו פרץ מרד תראקי גדול נגד הרומאים. המרד דוכא בברוטלויות. בעקבות המרד הרומאים עברו לשלוט בתראקיה בצורה מלאה והמלוכה על תראקיה בוטלה.
תמונות:
1. כתובת שנמצאה ביוני 20155 באקואה קלידאה בקרבת בורגס שבבולגריה הכתובת היא בן השנים 26-37 ומופיעים בה שמותיהם של שלושה ממלכי השושלת וזה לשונה: "אפולוניוס (בן) אפתיקנטוס, מושל צבאי של אנכיאלוס, (מקדיש) מזבח זה לדמטר (שם של אל), כדי שיטב לאדוניו: המלך רואמטוקלס ופיטדוריס בת קוטיס בן המלך רואמטוקלס ובניהם".
2-55 מטבעות של המלך רואמטוקלס הראשון בחלקם הוא מופיע עם אשתו פיתדוריס בצד השני מופיע הקיסר הרומי אוגוסטוס, בחלקם עם אשתו ליוויה
6. מטבע של קוטיס- בצידו השני האלה ניקה.
7. רואמטוקלס השני ואמו תריפאנה מצד אחד ובצד השני הקיסר טיבריוס
88. רואמטוקלס השלישי והקיסר קליגולה.
לפוסט בפייסבוק







תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק