בריחתו של סוון סומה


סוון סומה היה קצין על ספינת דיג נורווגית. במלחמת העולם השניה, כאשר נורווגיה הייתה תחת כיבוש גרמני. סוון ואחיו יקוב התגייסו למחתרת הנורווגית האנטי נאצית ועסקו בריגול. 
יקוב נתפס והוצא להורג בידי הגסטאפו ב19433 כאשר נתפס מצלם מפעל הידרו אלקטרי בטלמרק, בו הגרמנים עשו נסיונות לייצר מים כבדים. הנאצים ידעו גם על סוון, והיה להם צו מעצר נגדו.
סוון המשיך בעבודתו כמרגל. ב19444 צלם בסיס צוללות גרמני באי אוטרוי. לרוע מזלו השמש שהשתקפה בעדשת המצלמה שלו חשפה את מיקומו.
 סוון נעצר ונאזק, הוא הועלה על סירה. היה ברור שכמי שנתפס כמרגל, גורלו יכול להיות רק גזר דין מוות. למרבה המזל השומרים על הסירה נרדמו כאשר חנתה בנמל. סוון השתחרר מהאזיקים וברח. 5 שומרים גרמניים לא הבחינו בהתחמקותו, כי לבש בגדים אזרחיים.
 רק אחרי שנעלם, הבחינו הגרמנים, שהמרגל הנורווגי התחמק להם. הגרמנים החלו במצוד אחריו. 900 חיילים מלווים בכלבי גישוש חפשו אחרי סוון.
סוון הצליח לגמוא מרחק של מעל 3000 קילומטרים, בבריחה מפני הנאצים. חלק מהזמן הוא קפץ מעץ לעץ ביערות נורווגיה, כדי לא להשאיר עקבות. במקרים מסוימים קבל עזרה ממשפחות ידידותיות. הוא קבל מאחת מהן זוג מגפיים טובים שסייעו לו לא לחטוף כוויות קור. כשסיים את מסעו הסתתר 5 שבועות בדירת מסתור, עד שארגנו לו מסמכים מזויפים בעזרתם הצליח להתחמק לשוודיה הניטרלית ומשם לבריטניה. שם זכה לפגוש את המלך הנורווגי הגולה.
 סיפורו של סוון סומה תועד בספר בשם "נעליים של מישהו אחר.

לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק