הסולטן העוסמאני מוראט הרביעי

הסולטן העוסמאני מוראט הרביעי עלה לשלטון בשנת 1623 כשהוא בן 11 בלבד. נסיבות עלייתו לשלטון היו מיוחדות. הנוהג בקרב סולטנים חדשים היה שסולטן העולה לשלטון, מוציא להורג את כל אחיו, כדי למנוע מאבקי ירושה (נוהל שישתנה בהמשך בלחץ אנשי הדת).  אביו של מוראט הסולטן אהמט הראשון, שעלה לשלטון בגיל 13 חס על חייו של אחיו בן ה12 מוסטפה, לימים הסולטן מוסטפה הראשון, כיוון שמטבע הדברים לא היו לו ילדים באותה תקופה.
בהמשך נולדו לו מספר ילדים, אך הוא חס על חייו של אחיו, שככל הנראה סבל ממחלת נפש, שהתגברה בשל העובדה שנותר כלוא בארמון. מוסטפה הומלך פעמיים,  ביניהם מלך אחיו של מוראט עוסמן השני שהוצא להורג בידי היניצ'רים. בסופו של דבר מוסטפה סולק מהשלטון  פעם שניה בשל מחלת הנפש ממנה סבל.
בראשית ימי שלטונו, מי ששלטה בפועל באימפריה הייתה אימו "הוולידה סולטן" היווניה במוצאה קסם סולטן.  תקופה זו התאפיינה באי סדר ונוצלה בידי האימפריה הפרסית הספאוית כדי לנגוס בשטחיה של האימפריה העוסמאנית. גם מבחינה פנימית היו בלגנים, כאשר ב1631 היניצ'רים הוציאו להורג את הווזיר הגדול.
מוראט הרביעי שהתבגר בינתיים, החל לבסס את שלטונו, והוציא להורג שלושה מאחיו. בנוסף הוא נלחם בשחיתות, בטבק, באלכוהול ובתרבות בתי הקפה שפשתה באימפריה. הוא נהג להסתובב בלבוש אדם פשוט ברחובות והורה להוציא להורג אנשים שהפרו את החוקים.
במישור הצבאי הוא החליט להשיב לאימפריה את הנחלות שנכבשו ממנה בידי הפרסים. בשנת 1635 כבש את אזרביג'ן, ואת ירוון שבארמניה.
בשנת 1638 כבש מהם את טבריז ובגדד. במהלך חזרתו מהמסע בבגדד נפל למשכב ומת משחמת כבד כשהוא בן 28 שנים בלבד.
הסולטן שנלחם בשותי האלכוהול מת ממחלה שנובעת משתיה מרובה...
לפוסט בפייסבוק

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

הטולטקים

טבח סנט ברייס

מלטה יוק